منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند دامغان
منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند دامغان
منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند، در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر دامغان واقع شده است.منطقه شکار ممنوع طالو ....


موقعیت منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند دامغان روی نقشه آب و هوای دامغان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند، در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر دامغان واقع شده است.منطقه شکار ممنوع طالو شیربند در جنوب سلسله جبال البرز و شمال منطقه دشتی دامغان واقع شده؛ و از آب و هوای سرد و خشک در زمستان و گرم و خشک در تابستان بر خوردار می باشد. منطقه غالباً تحت تأثیر بادهای شدید شمالی بوده و دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. از نظر وجود منابع آبی می توان گفت که منطقه غنی از آب های طبیعی (چشمه) و سطحی (بارندگی و برف) است.

با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوائی پوشش گیاهی منطقه از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است. اگر چه عمده پوشش گیاهی از گیاهان مرتعی می باشد، ولی در ارتفاعات بالاتر گونه های درختی اورس بیش از سایر انواع درختان و درختچه ها خود نمائی می کند و پوشش عمده را در آن مکان ها به وجود می آورد. گیاهان غالب در این منطقه اعم از درختی، درختچه، بوته ای و علفی عبارتند از :
زرشک، اورس، باریجه، کما، جا شیر، کلامیرزا حسن، چوبک، پرند، فرفیون، نسترن وحشی، درمنه دشتی و کوهستانی، افدرا، شور، اسپند، خار شتر، قیچ، تاغ، گز، کاروان کش، کندر، گون، شیر خشت، انواع گرامینه، کنگر، کل غر، آویشن، دازه، سیاه بن و نی.
جانورانی که در این منطقه زیست می کنند عبارتند از :
آهو، کل و بز، پلنگ، قوچ و میش، گربه وحشی، خرس، خوک، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی، موش، انواع مارها، لاک پشت، جوجه تیغی، مارمولک، سوسمار، بزمجه، کبک، کبک دری، تیهو، کبوتر، قمری، باقرقره، کرکس، کلاغ، کلاغ زاغی، زاغچه، سار، هوبره، انواع بازهای شکاری، انواع گنجشک.

سیستم دامداری در این منطقه به صورت سنتی و باز و استفاده آزاد دام از مراتع صورت می گیرد و به همین لحاظ تعدادی آغل یا خیل در منطقه وجود دارد و دامداران محلی که اغلب از روستاهای اطراف منطقه هستند فصل تابستان را در این منطقه به دامداری می پردازند. اغلب دام های منطقه از نوع گوسفند و بز بوده که تعداد بزها بر گوسفندان فزونی دارد و استثنائاً در برخی آغل ها گوسفندان در فصل پائیز و زمستان نیز در محل باقی مانده و زمستان گذرانی می کنند.

این منطقه در ۷ کیلومتری شمال روستای جزن، در جنوب مسور کوه، در شرق دریاچه سد شهید شاه چراغی واقع شده است. منطقه از نظر راه های قابل دسترسی هیچ مشکلی ندارد. تقریباً سه سمت منطقه محدود به جاده آسفالته می باشد و در بقیه حد و حدود به وسیله راه های شوسه و جیپ رو محدود است.

منطقه شکار ممنوع طالو شیر بند دامغان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی