مقبره جبار باغچه‌ بان شهرری
مقبره جبار باغچه‌ بان شهرری
میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران ....


موقعیت مقبره جبار باغچه‌ بان شهرری روی نقشه آب و هوای شهر ری
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.مقبره جبار باغچه‌ بان هم اکنون در مسجد فیروزآبادی شهرری قرار دارد.باغچه بان مدرسه ناشنوایان را در سال ۱۳۰۳ با وجود مخالفت‌های زیاد از جمله رئیس فرهنگ وقت دکتر محسنی در تبریز دایر کرد. این کلاس جنب باغچه اطفال باغچه‌بان در کوچه انجمن در ساختمان معروف به عمارت انجمن تأسیس شد.
او از سال ۱۳۰۷ خورشیدی علی‌رغم دشواری‌های وسیع چاپ و کلیشه، چاپ کتاب‌های ویژه کودکان را با نقاشی‌هایی که خود می‌کشید آغاز کرد. یکی از کتاب‌های وی با عنوان «بابا برفی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده و شورای جهانی کتاب کودک آن را به عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب کرد.ثمین باغچه‌بان، آهنگساز و نویسنده، یکی از فرزندان جبار باغچه‌بان است.

میرزا جبار عسگرزاده به سال ۱۲۶۴ در شهر ایروان پایتخت کنونی جمهوری ارمنستان به دنیا آمد. او ابتدا در تبریز کودکستانی را تحت عنوان «باغچه اطفال» دایر کرد و به همان خاطر خود را باغچه‌بان نامید.

در شیوه باغچه‌بان ابتدا کل کلمه را که کلمه کلید نامیده می‌شود به کودک نشان می‌دهند و سپس در قالب آن حروف جدید را به کودک می‌آموزند یعنی کل و جزء کلمه به طور هم زمان تعلیم داده می‌شود. جبار که همیشه از مشاهده هر گونه نو آوری در آموزش کودکان استقبال می‌کرد به دنبال بازدید از کودکستان خانزادیان که متعلق به ارامنه تبریز بود(تاسیس ۱۲۹۷ شمسی ) و با تشویق مدیر کل فرهنگ آذربایجان اولین کودکستان تحت پوشش وزارت معارف، باغچه اطفال را در مقصودیه کوچه انجمن در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۰۳ شمسی راه اندازی کرد و کلمه باغچه‌بان را به‌عنوان نام خانوادگی خویش برگزید و به جبار باغچه‌بان معروف شد.
در آن زمان کودکستان در ایران مفهوم غریب و ناشناخته‌ای داشت چون هیچ‌گونه وسایل تربیتی برای کودکان از قبیل کارهای دستی و بازی و نمایشنامه و سرود و شعر و قصه و… وجود نداشت. جبار به ابتکار خود اینگونه وسایل را با دست و فکر و قلم خود تهیه می‌کرد و با استفاده از قصه‌های عامیانه که از بچگی به یاد داشت برای بچه‌ها نمایشنامه و شعر می‌سرود و چیستان می‌ساخت و دکوراسیون صحنه‌های نمایش بچه‌ها را نیز ترتیب می‌داد. لذا کارش در کودکستان با وجود مشکلات و مخالفت‌های زیاد بالاخره به صورت موفقیت آمیز پیش رفت و مورد استقبال والدین کودکان قرار گرفت.

 

آدرس : شهرری – خیابان فدائیان اسلام – بعداز سه راه ورامینمسجد فیروز آبادی

مقبره جبار باغچه‌ بان شهرری
مقبره جبار باغچه‌ بان شهرری

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی