تالاب بهشت معصومه قم
تالاب بهشت معصومه قم
تالاب بهشت معصومه در حقیقت مجموعه چشمه‌های کویری است که آب‌های این مجموعه‌ها به هم می‌پیوندد و یک سری ....


موقعیت تالاب بهشت معصومه قم روی نقشه آب و هوای قم
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

تالاب بهشت معصومه در حقیقت مجموعه چشمه‌های کویری است که آب‌های این مجموعه‌ها به هم می‌پیوندد و یک سری آبگیرهای دائمی را ایجاد می‌کنند.تالاب بهشت معصومه در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان در حاشیه شرقی اتوبان قم تهران قرار گرفته است… وسعت آنها پنج هکتار است.
گونه‌های گیاهی تالاب‌ها شامل فیتوپلانکتون‌ها و جلبک‌های بنتیک، گیاهان نی، بن در آب و گراسس‌هاست.
گونه‌های جانوری شامل آبزیان آرتمیا و ماهیان، انواع پرندگان مهاجر(مرغابی، غاز، انواع آبچیلک‌ها، کاکایی، حواصیل، خروس کلی)، کنار آبزی(دم جنبانک)، بومی(چکاوک کاکلی)، شکاری(سنقر تالابی، کرکس، عقاب دشتی و کلاغ) و پستاندارانی مانند شغال، کفتار و انواع گله‌های گوسفندی و شتر است. این آبگیر در زمینه پرنده‌های مهاجر بسیار فعال است و پرنده‌های زیادی از گونه‌های مختلف را جذب می‌کند.

با شرایط رویشی گیاهی خاص خود مملو از نی و گونه‌های علفی، جلبکی و ماهی است. تالاب بهشت معصومه دارای چندگونه ماهی است و همین مسئله موجب می‌شود پرنده‌های مهاجر ماهی‌خوار به این سمت کشیده شوند. در تالاب و حاشیه آن حدود صد گونه پرنده اعم از آبزی و خشک‌زی در طول سال وجود دارد، به همین لحاظ محل بسیار مناسبی برای پرنده‌نگران و طبیعت‌گران است.

نی زارهای تالاب بهشت معصومه در مسیر تالاب فضایی مناسب برای پرندگان کنار آبزی فراهم کرده است… و درون تالاب انواع اردک ها بر روی آب دیده می شوند…زمین های اطراف تالاب بهشت معصومه را شوره زارها تشکیل می دهند و گیاهان شورپسند و نی زارها غالب پوشش گیاهی را شکل می دهد.

تالاب بهشت معصومه از جمله تالابهای دائمی است، اما سایر تالابها فصلی هستند و همین مسئله بر مزیت‌های تالاب بهشت معصومه افزوده است.

به دلیل محیط کویری قم، این تالاب آب کمی در فصل تابستان دارد اما در فصل بارندگی آب مناسبی در این مکان جمع می‌شود، مشکل اساسی آن وجود شکارچیان در این منطقه است که البته اداره کل محیط زیست استان قم از طریق نصب تابلوهای هشدار دهنده و همچنین اسقرار محیط بانان در این منطقه از بروز شکار غیرمجاز در این محدوده به طور ویژه جلوگیری کرده است. شکارچیان معمولاً اردک‌ها را شکار می‌‌کنند و یکی از عواملی که می‌تواند مانع از حضور گردشگر در این منطقه باشد، حضور شکارچیان است.
در مسیر تالاب معصومه با عبور از سایت دفن زباله و اسقاط خودرو، جمعی از عقاب‌های دشتی شکوه پرواز خود را به رخ بینندگان می کشیدند، پرندگانی که به دلیل تخریب زیستگاه ها، به سایت زباله رو آورده بودند و از زباله‌ها تغذیه می‌کردند. فاجعه‌ای که شاید باعث منقطع شدن نسل این گونه پرندگان باشد و سندی برای شهرسازی بی رویه و از بین رفتن زیست بوم های طبیعی.

مسیر خودروی شخصی این تالاب نزدیک به شهر قم است و همچنین به اتوبان قم -تهران نیز نزدیک است، بر همین اساس مسافران و طبیعت‌گران با طی مسافت چند کیلومتری می‌توانند به این دسترسی پیدا کنند. به طرف شمال شهر قم کیلومتر سه اتوبان قمتهران که حرکت می‌کنید تالاب بهشت معصومه مشاهده می‌شود.

تالاب بهشت معصومه قم
تالاب بهشت معصومه قم
تالاب بهشت معصومه قم

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی