جزیره قبر ناخدا بوشهر
جزیره قبر ناخدا بوشهر
جزیره قبر ناخدا یکی از جزیره‌های غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس است که محل تخمگذاری پرستوهای دریایی است ....


موقعیت جزیره قبر ناخدا بوشهر روی نقشه آب و هوای بندر بوشهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

جزیره قبر ناخدا یکی از جزیره‌های غیر مسکونی ایرانی خلیج فارس است که محل تخمگذاری پرستوهای دریایی است به همین جهت از اهمیت خاصی برخوردار است. جزیره قبر ناخدا یکی از جزیره های استان خوزستان است که در دهانهٔ خور موسی قرار دارد. نام گذاری این جزیره برگرفته از آرامگاه یک ناخدای هندی است که در این جزیره به خاک سپرده شده است .

در زمان هخامنشیان جزیره قبر ناخدا چسبیده به خاک اصلی بوده،و بهترین موقعیت را برای ساختن بندر و تأسیسات مربوطه داشته است . بنا به گفته ای غیر رسمی ، زیر خاک جزیره قبر ناخدا تأسیسات بندری و شهری و کشتی سازی هخامنشی قرار گرفته است،از این رو برخی بر این باورند که نام این جزیره به این دلیل انتخاب شده است .

مساحت جزیره قبر ناخدا در زمان مد ۲/۴ هكتار است ولی در زمان جزر پشته های شنی وسیعی از آب بیرون می آیند و به آن متصل می شوند كه مساحت آن را تا چندین صد هكتار افزایش می دهند .
پرستوی دریایی گونه سفید ، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ خوار از جمله پرنده گانی هستند که در این جزیره به وفور تخم گذاری می کنند .به علاوه گونه های پرنده ای چون کاکائی ، آبچلیک ، اگرت ساحلی ، اگرت بزرگ وجانورانی چون موش سیاه ، سوسمار ، مارمولك و لاك پشت در این جزیره زیست می کنند .

جزیره قبر ناخدا با اینكه كاملاً مسطح است و بخش مركزی این جزیره را گیاهان مختلف تشكیل می دهند ، آب شیرین در آن یافت نمی شود و به هیچ وجه قابلیت مسكونی ندارد.

از اسکله ی بندر ماهشهر با قایق موتوری تند رو ۱ساعت و ۲۰ دقیقه الی ۱ساعت و ۳۰ دقیقه مسیر دریایی را برای رسیدن به این جزیره باید پیمود .

انتخاب نام جزیره قبر ناخدا به زمان های بسیار دور بر می گردد . به نقل از اهالی بومی ساکن بندر ماهشهر، آن زمان ها که برای دریا پیمایی از کشتی های پارویی دستی استفاده میشد ، ناخدایی ناشناس به همراه خانواده خود در آب های نیلگون خلیج فارس راهی سفر بود که تنها دخترش به بیماری سختی مبتلا شد . به علت عدم دسترسی به طبیب معالج و طولانی بودن راه برگشت در میانه راه در این جزیره لنگر انداختند و جسم مرده ی دخترک را به خاک سپردند . در واقع جسم دختر ناخدا در این جزیره دفن شده است نه خود ناخدا .
مسیر کشتی از اسکله ی بندر ماهشهر با قایق موتوری تند رو ۱ساعت و ۲۰ دقیقه الی ۱ساعت و ۳۰ دقیقه مسیر دریایی را برای رسیدن به این جزیره باید پیمود .

جزیره قبر ناخدا بوشهر
جزیره قبر ناخدا بوشهر

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی