بازار رفسنجان
بازار رفسنجان
بازار رفسنجان یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی استان کرمان است که نشان از عزم مردم کویر برای رونق ....


موقعیت بازار رفسنجان روی نقشه آب و هوای رفسنجان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بازار رفسنجان یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی استان کرمان است که نشان از عزم مردم کویر برای رونق زندگی و تجارت دارد. مجموعه بازار رفسنجان شامل مسجد، نه گنبد سلجوقی، قیصریه، بارانداز، کاروانسرا، آب انبار، سقاخانه، حمام است. این بنای با ارزش تاریخی که تلفیقی از معماری ایرانی عصرهای مختلف است در دو جهت دروازه های شرق و غرب ساخته شده است طول بازار در جهت شمال به جنوب توسط بازارچه های فرعی ۱۰۰ متر و در جهت غرب به شرق حدود هزار متر است. مجموعه بازار رفسنجان مربوط به دوره قاجار است و در رفسنجان، محله علی‌آباد، بین خیابان انقلاب و خیابان بهشتی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
محمد فتحی پور در کتاب “رفسنجان تمدن فرورفته در کویر و بر آمده از کویر” آورده است: بازار رفسنجان از بناهای نخست شهر رفسنجان است. مجموعه تاریخی بازار نمونه ارزشمندی از شهرسازی دوران سلجوقی تا قاجاریه است.
بنای اولیه این بازار را حاکم وقت در سال ۵۶۳ هجری قمری بهرام شاه سلجوقی که نام قیصریه در بازار نیز به نام وی هنوز هم باقی مانده است احداث کرد.
مساحت کل بازار رفسنجان در گذشته بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع بوده و در قدیم در چهار طرف بازار چهار دروازه بنام های دروازه قطب آباد ، دروازه کمال آباد ، دروازه مزار و دروازه علی آباد وجود داشته که در گذر زمان سه تا از دروازه ها از بین رفته اند. ابتدای بازار از دروازه قطب آباد شروع و به دروازه کمال آباد ختم می شد و ورودی بازار از خیابان امام تا خیابان شهید بهشتی که مساحتی در حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.
۲۱۲ مغازه و حجره وجود دارد و در ادامه بازار تا کاروانسرا که در حدود ۱۰ هزار متر مربع است از ۱۱۰ باب مغازه با توجه به درصد تخریب بالا در طول مسیر بصورت پراکنده تعداد ۶ باب مغازه آهنگری در راسته بازار فعالیت می کنند و مغازه های دیگر با بسته شده یا تخریب شدند.
مکانهای دیگر مانند سراچه و تیمچه فعالیت دارند. همچنین اماکنی چون حمام، آب انبار و سه باب مسجد دایر است و کاربری حمام بازار رفسنجان به موزه مردم شناسی اختصاص یافته است.

بازار رفسنجان
بازار رفسنجان

منابع:
بزنیم بیرون
باشگاه خبرنگاران
خبرگزاری مهر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی