آرامگاه شاه فیروز سیرجان
آرامگاه شاه فیروز سیرجان
آرامگاه شاه فیروز سیرجان در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بر فراز صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ....


موقعیت آرامگاه شاه فیروز سیرجان روی نقشه آب و هوای سیرجان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

آرامگاه شاه فیروز سیرجان در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بر فراز صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰ متر واقع شده و در محل به شاه فیروز معروف است . بنای این آرامگاه عبارت است از یک بنای هشت ضلعی که بقایای قبری در کف آن به جا مانده است . با توجه به شیوه معماری به نظر می رسد مه این بنا متعلق به دوره ایلخانی (قرن هشتم و نهم) باشد .
این بنادرفاصله پنج كیلومتری جنوب شرقی قلعه سنگ سیرجان درنزدیكی روستای وحدت آباد برفراز صحره ای ازسنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰مترواقع شده ودرمحل به نام شاه فیروز معروف است. بنای این آرامگاه كه امروزه به صورت نیمه ویرانه درآمده عبارت است از یك بنای هشت ضلعی كه طول هریك از اضلاع داخلی آن ۲واضلاع خارچی آن ۴ متراست. درمیانه بنا ودردل صخره قبری به طول ۵-۲متروعرض ۶۳ سانتی متروعمق ۴۰ سانتی متر حفرشده است . متاسفانه سنگ قبرآرامگاه از بین رفته ونمی توان از هویت فرد دفن شده وتاریخ احداث بنا اطلاع دقیقی به دست آورد. مردم محلی بنای شاه فیروزراآرامگاه لوكایجاربین عضدالدوله ویافرزند اومی دانند كه براثر خوردن گوشت شكاردرشكارگاه درگذشته وبرفراز این صخره دفن شده است. باتوجه به شیوه معماری به نظر می رسد كه این بنامتعلق به دوره ایلخانی قرون هشتم ونهم هجری باشد . عملیات بازسازی ومرمت این بناطی سالهای اخیربه همت سازمان میراث فرهنگی استان كرمان آغاز شده است.
این بنا بر بالای تپه‌ای در دوازده کیلومتری جنوب شرقی سیرجان و در کنار جاده‌ی سیرجان، بافت، در سه کیلومتری شرق امامزاده علی و قلعه سنگ قرار دارد. آجرهای این بنا به شکل مربع می‌باشند و مردم این نواحی نقل می کنند که در ساختمان آن از شیر شتر استفاده شده تا بنا محکم ساخته شود و پا برجا بماند. در اطراف آن و در تمام سطح تپه‌ای که بنا بر روی آن ساخته شده، قسمت‌های شکسته و باقیمانده‌ی ظروف سفالی به چشم می‌خورد و وجود تمدنی عظیم را در این نواحی نشان می‌دهد.

آرامگاه شاه فیروز سیرجان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی