مزار شیخ رجبعلی خیاط شهرری
مزار شیخ رجبعلی خیاط شهرری
شیخ رجبعلی نکوگویان، عارف نامی و صاحب دل شیرین سخن بود که سال‌ها به دلیل اشتغال به دوزندگی به خیاط شهرت ....


موقعیت مزار شیخ رجبعلی خیاط شهرری روی نقشه آب و هوای شهر ری
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شیخ رجبعلی نکوگویان، عارف نامی و صاحب دل شیرین سخن بود که سال‌ها به دلیل اشتغال به دوزندگی به خیاط شهرت یافت؛ مزار شیخ رجبعلی خیاط هم اکنون در گورستان ابن بابویه شهرری قرار دارد. خانه خشتی و ساده شیخ كه از پدرش به ارث برده بود در خیابان مولوی كوچه سیاه‌ها (شهید منتظری) قرارداشت. وی تا پایان عمر در همین خانه محقر زیست.عبد صالح خدا « رجبعلی نكوگویان » مشهور به « جناب شیخ » و « شیخ رجبعلی خیاط » در سال ۱۲۶۲ هجری شمسی، در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش « مشهدی باقر » یك كارگر ساده بود. هنگامی كه رجبعلی دوازده ساله شد پدرش از دنیا رفت و رجبعلی را كه از خواهر و برادر تنی بی بهره بود، تنها گذاشت.
از دوران كودكی شیخ بیش از این اطلاعاتی در دست نیست. اما او خود، از قول مادرش نقل می‌كند كه:
« موقعی كه تو را در شكم داشتم شبی [ پدرت غذایی را به خانه آورد] خواستم بخورم دیدم كه تو به جنب و جوش آمدی و با پا به شكمم می‌كوبی، احساس كردم كه از این غذا نباید بخورم، دست نگه داشتم و از پدرت پرسیدم….؟ پدرت گفت حقیقت این است كه این ها را بدون اجازه [از مغازه ای كه كار می‌كنم] آورده‌ام! من هم از آن غذا مصرف نكردم. »
زندگی‌نامه و گفته‌های شیخ توسط محمد محمدی ری‌شهری در چند کتاب به رشتهٔ تحریر درآمده است و با عنوان کیمیای محبت به چاپ رسید. این کتاب که بسیار مورد توجه قرار گرفت تا سال ۹۲ به چاپ چهل و سوم رسید. ناشر این کتاب انتشارات موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث است.
آدرس : شهرری – خیابان ابن بابویه (صفائیه) – گورستان ابن بابویه

مزار شیخ رجبعلی خیاط شهرری
مزار شیخ رجبعلی خیاط شهرری

منابع:
بزنیم بیرون
باشگاه خبرنگاران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی