ده سلم
ده سلم
ده سلم قناتی دارد که آب آن نسبتا به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است، شاخصه این روستا نخلستان های ....


موقعیت ده سلم روی نقشه آب و هوای نهبندان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

ده سلم قناتی دارد که آب آن نسبتا به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است، شاخصه این روستا نخلستان های آن است که در کمتر جایی در خراسان جنوبی دیده می شود.

نخلستان های این روستا در کنار ماسه های کویر مناظر بسیار زیبایی را خلق کرده است که ارزش سفر کردن و دیدن را دارد
توجه به آثاری که از گذشته در روستای دهسلم باقی مانده، قدمت آن به اندازه نهبندان تخمین زده می شود.
با استناد به نوشته های جهانگردان، به ویژه جغرافی دانان قرون وسطی که در نوشته های خود از دهسلم نام برده اند، در می یابیم که آبادی بزرگی بوده و کانال های آب و بازارهایی داشته است.
هنگامی که مقدسی آن را توصیف می کند چیزی جز یک ویرانه نبوده است که اکنون نیز چیزی از آثار گذشته به چشم نمی خورد و تنها علایم باقی مانده از آبادی گذشته که در جنوب دهکده فعلی قرار داشته، خرده سفال های پراکنده، تکه های شکسته سر قلیان های سنگی و دانه های بلوری است که احتمالا به لوازم زینتی مربوط می شده است.
دهسلم آخرین روستای حوزه استحفاظی نهبندان است که در مجاورت استان کرمان قرار دارد.
در روستای دهسلم ویژگی های بارز مناطق کویری متبلور شده و خانه های گنبدی و گلی، نخلستان های خرما و … جلوه هایی از زیبایی های این روستا است در گوشه ای از نخلستان خرمای آن و در بافت قدیم روستا قلعه قدیمی دهسلم قرار دارد که دیوارهای آن هنوز پا بر جاست.

علاوه بر این قلعه، دو قلعه قدیمی دیگر هم در این روستا وجود دارد که هر کدام نام و قنات مخصوص به خود داشته و به نام های قلعه محمدتقی خان، ده بالا و شوره گزک معروف هستند.
در این روستا پرورش شتر، شغل اصلی اهالی است و به دلیل این که قنات روستا نسبت به روستاهای دیگر پر آب تر است، کشاورزی نیر رونق زیادی دارد و علاوه بر خرما، گندم، جو و پنبه هم در آن کشت می شود.
در مورد وجه تسمیه روستای دهسلم در اسناد و حافظه تاریخی مردم نقل و قول های متفاوتی ثبت و ضبط شده است.عده ای بانی آن را پسر فریدون می دانند. ،برخی نیز بر این عقیده اند که این روستا نام خود را از یکی از سرداران ابومسلم خراسانی گرفته و وی در زمان خلافت یزید، حکمران خراسان و سیستان بوده و نامش سلم بن زیاد بوده است، عده ای از اهالی روستا نیز معتقدند که در ابتدا دو برادر به نام های سلم و تور، قنات های این روستا را آباد کردند که دهسلم کنونی را سلم آباد کرده و به ده سلم معروف شده و تور هم روستای تور را آباد کرده که در منطقه شاهکوه واقع شده که فاصله چندانی با هم ندارند.

روایت دیگری نیز بر این مضمون وجود دارد که اولین نفری که قنات این منطقه را آباد کرده، احتمالا نامش سلم، سلیم یا سلطان بوده که این روستا به نام دهسلم مشهور شده است.

ده سلم

ده سلم

ده سلم

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی