روستای توران پشت
روستای توران پشت
روستای تاریخی توران پشت در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع است. ....


موقعیت روستای توران پشت روی نقشه آب و هوای تفت
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای تاریخی توران پشت در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع است. پشت روستا متصل به کوه و مقابل روستا باز و منتهی به دشت وسیع است؛ تاریخ، بنای این روستا را به توران دخت ساسانی نسبت داده است. روستای توران پشت تفت از روستاهای تاریخی، دیدنی و از مناطق آکوتوریسم استان یزد محسوب می‌شود. شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی بن موسی‌الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزرگ از جمله آثار و اماکن تاریخی این روستاست.

قبرستان چند هزار ساله، با سنگ نبشته‌های قدیمی، چشمه‌ آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب ۱۲۰ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود. با این وجود این روستا هنوز بر هیچ نقشه‌ای ترسیم نگشته و مورد سوء‌استفاده و غارت دزدان و سارقان اشیای باستانی قرار گرفته است.

در عصر هخامنشیان و ساسانیان، برای جلوگیری از هجوم اقوام چادرنشین به یزد، ناگزیر اقدام به ساخت دژها، راهدارخانه‌ها و چاپارخانه‌های متعدد کردند که علاوه بر عملکرد نظامی و تجاری از آن‌ها به عنوان رباط و بارانداز کاروان‌ها نیز استفاده می‌شد. از معروف‌ترین دژهای این دوره یزد می‌توان به توران پشت، اشکذر، بهاباد، انارک و اردان اشاره کرد.

روستای توران پشت

روستای توران پشت

روستای توران پشت

روستای توران پشت

روستای توران پشت

روستای توران پشت

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی