روستای حسین آباد
روستای حسین آباد
موقعیت جغرافیایی و طبیعی روستا: روستای حسین آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل ، بخش كویرات و در دهستان ....


موقعیت روستای حسین آباد روی نقشه آب و هوای آران بیدگل
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موقعیت جغرافیایی و طبیعی روستا:

روستای حسین آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل ، بخش كویرات و در دهستان كویر واقع شده است.

این روستا مركز دهستان می باشد. دهستان كویر دارای ۴ روستا و یك مزرعه می باشد و روستای حسین آباد از نظر جمعیتی بیشترین جمعیت را در سطح دهستان دارد.

این روستا در جنوب غربی دهستان كویر واقع است و فاصله آن تا شهر ابوزید آباد مركز بخش ۱۳ كیلومتر و در ۴۳ كیلومتری شهر كاشان است و تا شهر گل آرا مركز بخش حدود ۵۲كیلومتر فاصله دارد.

این روستا در ۵۱ درجه و ۵۲ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده است.

و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۸۷ متر می باشد و اطراف روستا را عمدتاً تپه های شنی فرا گرفته است.

سابقه تاریخی و علل پیدایش :

طبق اظهارات معتمدین و تحقیقات محل در روستای حسین اباد قبلا چشمه اب بوده است كه در شرق روستا جریان داشته است و یك نفر به نام حسین به این محل می اید و اقدام به اباد كردن این محل و كار كشاورزی می كند و در این محل در محل قلعه شمالی روستا مستقر می شود با استقرار این این فرد روستا در مالكیت او در امده و تعدادی از كارگران و كشاورزان به منظور كار برای مالك به این محل مراجعه و هسته اولیه روستا شكل می گیرد سپس از ان اهالی اقدام به حفر یك قنات نموده اند .

در سنوات گذشته كه سابقه روستا به ۴۰۰سال می رسد ،مردم در سه قلعه ساكن بوده اند.

مردم شناسی

زبان،گویش

کشور ایران یک زبان عام و مشترک دارد که فارسی خوانده می شود و آن زبان رسمی و ادبی است که همه مردمان این سرزمین خاصه آنان که خواندن و نوشتن را می دانند با آن آشنا هستند و آنرا به کار می برند اما در عرض زبان فارسی چندین زبان محلی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به کردی، بلوچی ، لری و … اشاره نمود.

این لهجه ها بر خلاف زبان فارسی در کشور رواج عام ندارد یعنی هر یک در ناحیه محدودی از ایران متداول هستند گذشته از این بیشتر آنها زبان گفتار است یعنی نوشته نمی شود و ادبیات کلی ندارد ، بعضی از این لهجه ها هریک در زمانی دارای آثار ادبی بوده اما بعدها در مقابل رواج فارسی دری این لهجه ها تنزل پیدا کرده و دیگر در نوشتن به کار نرفته اند.

تعداد این لهجه ها به حدی است که تقریباً باید آنها را به تعداد روستاهای موجود در مرکز ایران دانست.

دین و مذهب

به طور کلی اکنون دین ساکنان روستا اسلام ، و مذهبشان تشیع ( دوازده امامی ) است.

اساساً اسلام و شیعه گری در این روستا به تبعیت از ساختار کلی و عمق فرهنگی – اقتصادی منطقه است و از اقبال و توجه خوبی برخوردار می باشد. وجود مساجد متعدد ، امامزاده های معتبر و رسوم و سنن متعدد و پایدار مذهبی در بین ساکنان حتی در وضعیت کنونی موید این مطلب است.

جمعیت

جمعیت مهمترین عنصر اساسی و متمایز کننده مکان ها و تشکیلات فضایی آنهاست،در واقع میتوان گفت جمعیت شخصیت و هویت هر ناحیه، سرزمین،شهر و روستا می باشد و دستیابی به ویژگیهای یک جمعیت چون تعداد،تراکم،توزیع جغرافیایی،ساختارسنی و جنسی ، تحول مکانی و ترکیب و تحولات آن، در زمینه های اقتصادی و اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سیاستگزاران و برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی ناگزیر از توجه به روابط متقابل موجود میان متغیرهایی هستند که نه تنها در تحول اقتصادی و اجتماعی موثرند بلکه سازه های بنیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز محسوب می شوند که شاید مهمترین این متغیرها در برنامه ریزی ،جمعیت و دگرگونیهای آن می باشد.

با توجه به مطالب فوق به بررسی جمعیت در روستای مذكور می پردازیم.

جمعیت کل: ۱۷۹۰ نفر

تعداد خانوار: ۴۷۲

تعداد زن: ۸۶۳ نفر

تعداد مرد: ۹۲۷ نفر

جمعیت متوسط هر خانوار: ۳.۸ نفر

گردشگری

· كویر در جنوب و تپه های ماسه ای

· تپه بار انداز

· لطیف كوه

آثار باستانی و میراث فرهنگی

· اب انبار (محله پائین)

· خانه خان روستا

· مسجد صاحب الزمان(عج) محله بالا

· حوض دق در غرب

· نسخه تعزیه ( سید مجتبی صالحی)

· برج دیده بانی

روستای حسین آباد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی