روستای گیلوان
روستای گیلوان
روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏۶۵‏ کیلومتری جنوب شرقی خلخال و ۴۵ کیلومتری رشت قرار ....


موقعیت روستای گیلوان روی نقشه آب و هوای خلخال
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در ‏۶۵‏ کیلومتری جنوب شرقی خلخال و ۴۵ کیلومتری رشت قرار دارد. ارتفاع این روستای کوهپایه‌ای از سطح دریا ۱۰۸۰ متر است و آب و هوای آن در زمستان‌ سرد و در تابستان‌ معتدل است.

از چشم‏‌اندازهای زیبای این روستا، رودخانه پرآب گیلوان، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل‏‌های انبوه و سرسبز به همراه هوای مه‌آلود، مراتع سرسبز و مزارع طلایی گندم می‌باشند. گندم مهم‌ترین محصولی است که در این روستا به عمل می‌آید. از دیگر محصولات زراعی این روستا می‌توان به توتون، ذرت، سیب‌زمینی، یونجه و لوبیا اشاره نمود. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی این روستا می‌باشند.

روستای گیلوان دارای قدمت چندین هزار ساله است. در سال ۱۳۸۵ در جریان خاکبرداری از جاده ماسال- گیلوان، بقایای مربوط به اسکلت کشف شد. در کاوش‌هایی که صورت گرفت، در منطقه‌ای حدود ۱۰×۱۵ متر، ۱۵ اسکلت کشف شد. در کاوش‌های دیگری که در نزدیکی این روستا و جاده ارتباطی آن با روستای خانقاه (که در یک کیلومتری آن قرار دارد)، انجام شد ۴ گور باستانی متعلق به عصر مفرغ آشکار شدند.

قلعه خشتی یکی از جاذبه‌های روستای گیلوان می‌باشد که به دوران هخامنشیان تعلق دارد و در مساحتی حدود ۶ هکتار ساخته شده است اما متأسفانه به دلیل کاوش‌های غیراصلوی و عدم مراقبت‌های لازم، بخش‌های اصلی آن از بین رفته است. در پایین روستای گیلوان گورستانی وجود دارد که میرزا کوچک خان به مدت ۴۴ سال در آن مدفون بود. میرزا و یارانش پس از شکست نهضت به طرف کوه‌های گیلوان حرکت کردند ولی دچار بوران و طوفان گردیده و سرانجام زیر ضربات خردکننده سرما و برف در ۱۱ آذر ۱۳۰۰، از پای درآمد. در سال ۱۳۴۴، به درخواست نوه میرزا نبش قبر صورت گرفت.

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

روستای گیلوان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی