تنگه دروار دامغان
تنگه دروار دامغان
مجموعه روستاهای تویه دروار دامغان: منطقه ( دهستان ) تویه دروار یکی از مناطق وسیع و با پیشینه تاریخی شهرستان ....


موقعیت تنگه دروار دامغان روی نقشه آب و هوای دامغان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

مجموعه روستاهای تویه دروار دامغان:

منطقه ( دهستان ) تویه دروار یکی از مناطق وسیع و با پیشینه تاریخی شهرستان دامغان می باشد . این دهستان در شمال غربی شهرستان دامغان و در مرز بین این شهرستان و شهرستان سمنان و در شمالی ترین نقطه استان سمنان و در همسایگی استان مازندران قرار دارد قرار گرفتن منطقه خوش آب و هوای تویه دروار در این موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان و سریع به دو مرکز استان ( شهرهای سمنان و ساری ) با پیمودن مسافتی کم و وجود راه ارتباطی بین این منطقه و استان مازندران منطقه تویه دروار را جزو یکی از نقاط استراتژیک مهم از لحاظ جغرافیایی در منطقه دامغان و بخصوص استان سمنان قرار داده است فاصله منطقه گردشگری تویه دروار از مرکز شهرستان ( دامغان ) در حدود ۴۵ کیلومتر و از مرکز استان ( سمنان ) در حدود ۷۰ کیلومتر می باشد و دسترسی به دریای خزر و دیار جنگل های سر سبز شمال برای مسافران این منطقه با طی کمتر از ۲ ساعت رانندگی امکان پذیر می باشد

منطقه گردشگری رومه از مجموعه تویه دروار:

معرفی منطقه گردشگری رومه:

یکی از مناطق بکر ، زیبا و دل انگیز منطقه تویه دروار ” رومه ” است. این منطقه خوش آب و هوا در منتهی الیه شمال شرقی منطقه تویه دروار واقع شده است . رومه از جنوب به دره گیوتنگه ، از شمال به مناطق اگره و سرخه ده ، از غرب به معدن گونو و از شرق به کوه های سربه فلک کشیده شمال دامغان متصل است .

مختصات رومه – ( تقریبی )

۳۶°۰۸’۱۴٫۹۰″ N ۵۳°۵۳’۵۴٫۷۹″ E
۳۶°۰۷’۳۶٫۵۱″ N ۵۳°۵۵’۵۱٫۶۸″ E
۳۶°۰۵’۵۲٫۶۸″ N ۵۳°۵۵’۱۵٫۰۵″ E
۳۶°۰۶’۰۴٫۲۷″ N ۵۳°۵۲’۵۳٫۸۰″ E

منطقه رومه دارای قسمت های مختلف بنام کلاته می باشد . کلاته در واقع به محلی اتلاق می گردد که دارای چشمه و یا قناتی بوده و در آن کشت و زرع صورت می گیرد . از مهمترین کلاته های رومه می توان به کلاته سرتنگه ، سید یحیی ، حاج اصغر ، کردنان ، سراستال ، وییستان و …

اشاره کرد که غالبا با نام صاحب آن کلاته شناخته می شوند .

این منطقه بیشتر کاربرد کشاورزی داشته و محلی برای تبدیل شیر حیوانات اهلی همچون گوسفند و بز وجود نداشته که در سال های اولیه دهه ۶۰ پدر شهید بزرگوار محمد ملک جعفریان به همراه شهید عزیز نوروز علی امیرفخریان خیل خانه ای جهت تبدیل فرآورده های دامی در رومه احداث می کنند .

آب و هوای رومه بعلت ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و نزدیکی به دامنه های مرطوب مازندران دارای لطافت خاصی بوده در عین حالی که از رطوبت کسل کننده خط خزر خبری نیست . همچنین بعلت وجود رطوبت کافی و تعادل فشار هوا اثری از بادهای شدید منطقه تویه دروار ( موسوم به طورانه ) نیست و در مواقعی که طورانه بشدت می وزد این منطقه آرام بوده و مه ( به

زبان محلی نِزم ) سرتاسر آنرا می پوشاند.

پوشش گیاهی این منطقه را بیشتر درختان اورست ( اورس ) بیشتر در دامنه ها و بوته های درمنه در سطح تشکیل می دهند . بطوریکه در تابستان مناظر بی نظیری را شاهد هستیم .

از نظر تاریخی رومه دارای سابقه ای طولانی در بین مردمان محلی می باشد . وجود بقایای قلعه قدیمی و حمام های ساخته شده با ساروج و قبرستانی معروف به قبرستان گبریان در منطقه کردنان از مناطق مرکزی رومه اشاره کرد که متاسفانه بعلت عدم وجود تحقیقات باستان شناسی دقیق در این منطقه تاریخ درستی از آن در اختیار نداریم . نقل است در روایتی در زمان حمله مغول به ایران منطقه رومه در کنار دروار و برد ( از مناطق شمالی رومه ) در مقابل این حمله مقاومت جانانه ای کرده و مغول نتوانسته بود از دستیابی به این منطقه از چند معبر ممکن است .

مهمترین راه آن از منطقه تویه دروار و روستای دروار است که بعد از عبور از دره گیوتنگه دروار و طی مسافت ۴-۵ کیلومتری در کف رودخانه به دامنه های سرسبز رومه قدم خواهید گذاشت . همچنین از طرف شمال غرب و معدن گونو واقع در سیاه کوه و گردنه بشم دسترسی به این منطقه هم میسر است .این مناطق که راه اصلی ورود به طبرستان بوده آن منطقه را تسخیر کند .

تنگه دروار دامغان

تنگه دروار دامغان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی