روستای موئیل
روستای موئیل
روستای موئیل واقع در ۱۵ کیلومتری مشکین شهر قرار دارد. ایستگاه سواریهای این روستا در جلوی سینمای مشکین ....


موقعیت روستای موئیل روی نقشه آب و هوای مشگین شهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای موئیل واقع در ۱۵ کیلومتری مشکین شهر قرار دارد. ایستگاه سواریهای این روستا در جلوی سینمای مشکین شهر قرار دارد. مسیر آسفالت ولی کوهستانی که روستا در دامنه کوه ساوالان قرار دارد.

سه کیلومتر مانده به روستا یک سه راهی وجود دارد که جاده سمت راست به آبگرم قینرجه و سمت چپ به روستای موئیل می رود.

این روستا دو تا آبگرم دارد. یکی نرسیده به روستا به نام آبگرم ایلاندو که لبه دره ای قرار داشته که حدود ۱۰ سال پیش بر اثر سیلی که آمده ساختمان احداثی خراب شده است و الان آب همان طوری هدر می رود.

آبگرم دیگر به نام آبگرم موئیل همنام روستا بود و درست در مرکز روستا و کنار مسجد قرار دارد.
برای این آبگرم دو استخر به ابعاد حدودی ۴×۴ متر ساخته اند که یکی برای مردان و دیگری برای خانمها می باشد. دمای آب حدود ۴۰ درجه بود و آب زلالی داشت. تقریباً بدون ترکیبات گوگردی و اکسیدهای آهن به نظر می رسد . آب این چشمه در ردیف آبهای معدنی کلروسولفاته و بیکربناته کلسیک گرم می باشد.

آبگرمهای روستای موئیل

ـ چشمه سه گانه ایلاندو در ده كیلو متری جنوب شهرستان مشكین شهر كه در ارتفاعات ۱۹۵۰ الی ۲۰۰۰ متری در مسیر انتهای جاده موئیل و در بستر سرشاخه های خیاو چایی با دبی قابل توجه در حال جوشش هستند. درجه اسیدی این چشمه در حدود ۶ درجه و درجه حرارت آن ۳۵ و برای بیماریهای عصبی مفید میباشد.

ـ چشمه دودو در ۱۳كیلو متری جنوب شهرستان مشكین شهر كه همچون چشمه های ایلاندو در ارتفاعات ۲۰۰۰ الی ۲۱۰۰ متری سطح دریاهای آزاد در مسیر انتهای جاده موئیل و در بستر سرشاخه های خیاو چایی با دبی كمتر نسبت به ایلاندو است. درجه اسیدی آن حدود ۶/۵ و درجه حرارت ۴۵ درجه و برای بیماریهای عصبی مفید است.

ـ چشمه آبگرم موئیل در حدود ۱۲ كیلو متری جنوب مشكین شهر با بیش از ۸ دهنه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری و درجه اسیدی حدود ۵ و درجه حرارتی حدود ۴۵ برای آرامبخش عصبی مفید است شامل چشمه اصلی ، استخرهای سنتی مردانه و زنانه ، قوتورسویی موئیل ، یئل سویی و آجی سو است.

ـ چشمه ملك سویی در ۱۵ كیلو متری جنوب مشكین شهر در كنار آبشار زیبای گور گور و چشمه آق سوء قرار دارد و درجه حرارت آن ۴۵ درجه برای آرامبخش عصبی مفید است.

روستای موئیل

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی