روستای عزیزآباد
روستای عزیزآباد
این روستا در دهستان رضوانیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۲ نفر ....


موقعیت روستای عزیزآباد روی نقشه آب و هوای تیران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

این روستا در دهستان رضوانیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۲ نفر (۱۶۸خانوار) بوده‌است.

در لغتنامه دهخدا و کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۱۰ ,از عزیزآباد به عنوان ” دهی از دهستان کرون بخش نجف آباد شهرستان اصفهان و با سکنه ۴۶۲ نفر وآب آن از قنات و دارای محصولات با کیفیت از جمله غلات,بادام,صیفی,انگور,سیب زمینی,گردو” نام برده شده است.

شغل اکثریت نیروی کار روستا ریخته گری است.هر چند با سابقه کاری طولانی در این زمینه تاکنون بخش کارگاهی روستا توسط مسئولین به عنوان منطقه صنعتی پذیرفته نشده است.پتانسیل بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که در صورت عنایت و حمایت مسئولین امکان اشتغال به کار افراد جویای کار بسیاری در این منطقه هست.متاسفانه تعدادی از صنعتگران با وجود جوانان و افراد بومی و غیربومی اقدام به به کار گیری اتباع افغانی مجاز وغیرمجاز وعلی الخصوص مجرد میکنند که همین موضوع وعدم کنترل کافی آنان باعث ایجاد مشکلات امنیتی از جمله ورود به روستا و مزاحمت برای مردم میشود .در رتبه بعدی شغل نقاشی ساختمان قراردارد. بخشی از اهالی که غالبا افراد مسن را تشکیل میدهند به کشاورزی و دامداری میپردازند.البته طی سالیان اخیر با خشکسالی های پی در پی شرق اصفهان وکاهش آب صدمات زیادی به این بخش وارد شده و رونق گذشته خود را از دست داده است.اکثریت زنان روستا خانه دار و بخشی از آنان قالی باف هستند.

جزو اولین روستاهای دارای صندوق قرض الحسنه (بانک),خانه بهداشت,مدرسه و مسجد در منطقه بوده است.روستا دارای سه مدرسه خیر ساز بوده که متاسفانه علی رغم هوش و استعداد بالای دانش آموزان روستا توسط آموزش و پرورش و شورای روستا به بخش خصوصی فروخته شده و تنها یک مدرسه ابتدایی باقی مانده است.

علی رغم نیاز مردم به سرویس حمل ونقل عمومی مسئولین شهرستان از اعطای وسیله نقلیه همگانی به روستاییان به بهانه عدم استقبال کافی مردم خودداری میکنند.با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز طرح هادی روستایی تنها تابلوی این طرح باقی مانده و از لحاظ زیرساخت روستایی اعم از آسفالت و … از خیلی از روستاهای کوچک تر منطقه عقب تر هستیم.

خلاصه وضعیت:

امکانات و اماکن : مسجد و حسینیه ( مذهبی ) , مدرسه ابتدایی شهید چترایی مختلط ( آموزشی ) , بهداری ( بهداشت ) , دهیاری ( مدیریتی ) , پایگاه بسیج ( امنیتی )

دهیار فعلی : علی سیف الدین تحصیلات دیپلم

روستا دارای مفاخر و افراد تحصیل کرده بسیاری در زمینه های مختلف است از جمله آقای ابوترابی نماینده شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی.

در ابتدا روستا شامل یک قلعه نسبتا بزرگ میشده و به مرور زمان در خارج از قلعه شروع به ساخت وساز شده و با خروج تدریجی مردم از آن بسیاری از قسمت های قلعه و خانه های تاریخی تخریب شده است و در حال حاضر بخش اندکی از قلعه باقی مانده است.روستا در سال ۱۲۹۳ به تصرف روس ها درمی آید که داستان مفصل آن را در ادامه قرار خواهم داد.همچنین بنابر شواهد و روایات در زمان ظل السلطان به عنوان شکارگاه استفاده می شده است.

روستای عزیزآباد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی