روستای باللوجه میرك
روستای باللوجه میرك
روستای باللوجه میرک در ۴ کیلومتری شرق مشگین شهر در دامنه سبلان قرار دارد.این روستا از روستاهای بخش مرکزی ....


موقعیت روستای باللوجه میرك روی نقشه آب و هوای مشگین شهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای باللوجه میرک در ۴ کیلومتری شرق مشگین شهر در دامنه سبلان قرار دارد.این روستا از روستاهای بخش مرکزی مشگین شهر جزء دهستان مشگین شرقی بوده و از شرق با روستای ساربانلارو قیلچیقلی واز شمال به قره درویش (دولت آباد) واز غرب باروستای آقبلاغ و موییل همسایه است .روستای باللوجه به علت کوهستانی بودن و نزدیکی به مشگین شهر بهترین نقطه ایران برای سرمایگذاری در زمینه توریستی و زنبورداری و پرورش احشام می باشد.و اکنون بزرگترین پل معلق خاورمیانه در حال احداث و نصب در این روستا می باشد.این روستا به برکت خون شهدا و امام شهدا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از تمامی امکانات ببر خوردار می باشد البته کم و کاستیهایی دارد مثل نبود سالن ورزشی که انشا… در سایه مسولین دلسوز و رهبر عزیزمان مشکل مربوطه امیدواریم در آینده حل شود.

در زمانهای قبل از انقلاب به علت محرو م بودن این روستا از امکانات حتی آب شرب بیش از نصف جمعیت روستا به روستاهای کنسور کندی و خیارک استان اردبیل کوچ و مسکن گزیده اندو مدتها بعد بازهم به علت نبود امکانات افراد این روستا به شهرهای تهران و کرج و مشگین شهر که تمام ساکنان ششم بهمن و نواب مشگین شهر را باللوجه ایها تشکیل می دهند کوچ کردند.و با شروع جنگ تحمیلی این جوانان باللوجه ای بودن که یازده شهید گلگون کفن و ۵ آزاده و چندین جانباز وقطع نخاء تقدیم انقلاب کردند.

باللوجه (میرک) یکی از روستاهای قدیمی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر بخش مرکزی و دهستان مشگین شرقی می‌باشد . و با توجه به اینکه در دامنه کوه قرار داردبه عنوان ماسوله مشگین مشهور است شغل اصلی مردمانش دامداری و زنبورداری است؛ در حال حال حاضر حدود ۳۶۰خانواره ساکن در روستا بوده و حدود ۸۰۰خانوار به شهرهای مشگین شهر و اردبیل و تهران و کرج و رشت و مغان مهاجرت کرده اند. بشتر مردمان این روستا از نعمت خواندن و نوشتن برخودار بوده و تحصیلات عالی هم زیاد دارند تعداد زیادی مهندس و دکتر و معلم تو سط این روستا تحویل جامعه شده اند و حتی تعدادی از تحصیل کردهایش در خارج کشور نیز هستند . دارای مردمان بانشاط و خیلی شوخی هستند به مسایل مذهبی هم خیلی اهمیت می دهند وشبیه خوانی این روستا زبان زده مردمان منطقه بوده و در روز عاشورا از روستاها و شهرهای دیگر به این روستا می آیند.

سوغات:
۱-عسل باللوجه که بهترن و خالص ترین عسل دنیا می باشد امتحانش مجانی است.

۲-گردو.

۳-سیب.

۴-کهلیک اوتی.

۵-نعنا.

۶-یارپوز (پونه).

۷-نسترن وحشی (گیلدیک :از خانواده گل رز می باشد).

روستای باللوجه میرك

روستای باللوجه میرك

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی