روستای سرگر
روستای سرگر
روستای شهید پرور سرگر در ۱۵ کیلومتری فیروزآباد فارس و در منطقه ای کوهستانی واقع گردیده که از دو طرف بالا ....


موقعیت روستای سرگر روی نقشه آب و هوای فیروز آباد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای شهید پرور سرگر در ۱۵ کیلومتری فیروزآباد فارس و در منطقه ای کوهستانی واقع گردیده که از دو طرف بالا و پایین ؛ دو کوه آن را در بر گرفته کوه بالا را به نام روشنو و کوه پایین به نام آسیاب بادی نام گذاری گردیده كه این روستا در پایه کوه روشنو در نزدیکی قسمتی از کوه که اهالی به آن آب انداز می گویند واقع گردیده است.

تاریخی كه برای این تاسیس روستای سرگر با توجه به آثار باستانی بر جای مانده در مكان های مختلف در حوالی روستا تخمین زده شده است حدودا به ۷۰۰ سال پیش بر می گردد كه دور از واقعیت نیست.

این روستا در گذشته با بارازجان و بعدا سرگل نام گذاری گردیده است و اکنون نیز با نام سرگر شناخته شده است . در این روستا در حدود ۱۵۰۰نفر ساکن می باشد . که اقتصاد آن ها عموما بر دو پایه دامداری و کشاورزی استوار می باشد که طی این سال های متمادی ، خشکسالی ضربه های شاید جبران ناپذیری بر اقتصاد مالی این منطقه وارد گردیده است .

مردم سرگر مردمی متدین ، دیندار و پایبند به اصول اسلامی و ولایت فقیه هستند كه مزین به داشتن شهدای هشت سال دفاع حق علیه باطل نیز هستند ، مردم سرگر نسبتا کمتر مورد هجوم فرهنگی قرار گرفته اند.

روستای سرگر در عرض جغرافیایی ۲۸°۴۵’۱۲.۵۱″N و ۵۲°۳۲’۵۶.۲۸″E در منطقه ای کوهستانی متشکل از رشته کوههای زاگرس ، در دژی طبیعی و مستحکم از سمت شمال با نام کوه روشنایی و از سمت جنوب با نام کوه آسیاب بادی واقع گردیده است. قطعا یکی از دلیل تاسیس این روستا در این مکان وجود چنین بستری آرام،مطمئن و ایمن بوده است.

فاصله نزدیکترین مکان روستا تا کوهپایه کوه روشنایی حدود ۳۳۹.۲۰ متر و نزدیک ترین فاصله روستای سرگر تا کوهپایه کوه آسیاب بادی حدود ۱۷۱۰.۵۶ متر و فاصله دو قله کوه از یک دیگر حدود ۷.۴۴ کیلومتر می باشد و اگر بخواهیم طول این دو رشته کوه از آغاز تا اتنها را بدانیم باید گفت رشته کوه روشنایی(در شمال روستا) حدود ۱۲.۵۷ کیلومتر و رشته کوه آسیاب بادی (در جنوب روستا) حدود ۸۲.۹۲ کیلومتر طول گسترانیده است .

در سمت جنوب روستا در فاصله ۱۵۴۰ متری از روستا رودخانه ای قرار دارد که متاسفانه این سالها به دلیل خشک سالی های پیاپی به رودخانه ای فصلی تبدیل گردیده است ؛ مکان های این رودخانه زیبا با نام هایی محلی بسیار زیبایی نام گذاری گردیده اند .

اگر بخواهیم از رویتای سرگر به سمت فیروزآباد حرکت کنیم باید به ترتیب از روستاهای حسین آباد (قله)، سرتل پائین (تل بقسی) ، لهراسب یا برسپه(روستای لاله و لادن) و دانشگاه آزاد فیروزآباد بگذیریم که مسیرجاده ای که باید طب بکنیم از قرار زیر است:

از سرگر تا حسین آباد(قله) _____________________ ۱۴۸۸ متر

از سرگر تا سرتل (تل بقسی)_______________________ ۲۸۶۹ متر

از سرگر تا لهراسب یا برسپه (روستای لاله و لادن)___________ ۷۳۶۲ متر

از سرگر تا دانشگاه آزاد اسلامی__________________________ ۱۱۲۸۶ متر

از سرگر تا میدان بسیج فیروزاباد_____________________________ ۱۳۲۷۱ متر

از سرگر تا چهار راه مجاهدین فیروزاباد_____________________________ ۱۵۲۹۹ متر

در مورد سرگر مطالب بسیار زیادی برای گفتن داریم لیکن در وقت ما و شما گنجانیده نخواهد شد ؛ زیرا که سرگر داری پیشینه تاریخی بالا بلندی است که بحث و مطالعه بر روی این شرح واقعه نیازمند وقتی طولانی و آزاد خواهد بود که متاسفانه در این روزها و در این دنیای ما چیزی که یافت نمی شود، وقت است. لذا در این راستا ما بر آنیم که در گفتن مطالب مختصر و مفید باشیم که امید است از این اختصار صدمه ای به اصل موضوع وارد ننماید .

اصولا چرا سرگر به این نام نامیده شده است ؟

در گذشته ای نه چندان دور نام دیگری برای این مکان وجود داشت مانند برازجان بعدا به نام سرگل و در آخر هم به نام سرگر مبدل گردیده و دلیل این تغییرات در نام گذاری این روستا چیزی است که ما خود نیز در آن به گل نشسته ایم. پسندیده است اول به سراغ تلفظ این واژه برویم ؛ در حال حاضر این واژه به صورت فتحه در حرف سین و فتحه در حرف گاف تلفظ می شود(سَرگَر) اما دور از واقعیت نیست که در گذشته در تلفظ حرف سین کسره به کار برده می شده می توانید آنرا امتحان کنید(سِرگَر).

بگذارید مطلب را از زاویه ای دیگر نگاه کنیم در گذشته ای شاید دور مردمان آن زمان که مطمئنا از گزند حوادث طبیعی هم در امان نبوده اند برای زندگی در امنیت نیازمند مکانی بوده اند که در آن بتوانند با آسایش به امرار معاش پرداخته ، دارای هوای خوب و متعادل آب و زمین کافی برای زندگی و کشاورزی باشند ؛ این مکان (سرگر) در نزدیک کوهی بزرگ و زیبا و صعب العبور (روشنو) واقع گردیده که در پایین تر از آن زمین های مناسب و وسیع جهت امر کشاورزی و دامداری و در پایین تر رودخانه ای بزرگ و پر برکت و بعد از رودخانه دوباره کوهی بزرگ و زیبا (آسیاب بادی) و در شرق دشتی وسیع و مرتفع (پاچو) و همین طور در سمت غرب واقع می باشد که هم از نظر امنیت و هم از نظر منابع طبیعی جهت امرار معاش و زندگی بدون دغدغه دزدان و راه زنان آن زمان بسیار مفید زیبا و دلربا بوده .

روستای سرگر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی