روستای کلانی
روستای کلانی
چاه برفی روستای کلانی شمال شرقی كازرون در میان رشته كوه هایی قرار گرفته است كه قله یكی از آنها «چنگ» ....


موقعیت روستای کلانی روی نقشه آب و هوای کازرون
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

چاه برفی
روستای کلانی شمال شرقی كازرون در میان رشته كوه هایی قرار گرفته است كه قله یكی از آنها «چنگ» نام دارد كه تقریباً در ۷ كیلومتری روستای کلانی است. در نزدیكی قله چنگ، چاهی به عرض ۲ تا ۳ متر و عمق ۱۰ تا ۱۲متر وجود دارد كه به جهت انبار كردن و ذخیره كردن برف در آن به «چاه برفی» مشهور شده است. شكل طبیعی چاه طوری است كه كمتر در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد و این مكان تقریباً در چنین محیطی كه اشعه تابناك آفتاب همه جا را می گیرد استثناست. این ویژگی موجب شده كه برف زمستانی انبار شده در داخل چاه، تا اواخر شهریور ماه و در بعضی سال ها تا آخر سال باقی بماند.
رفتن به محل چاه برفی از طریق روستای عبدویی با پای پیاده ۲ ساعت به طول می انجامد تا قبل از رایج شدن یخچال در منازل، چاه مذكور مهم ترین منبع تأمین برف و یخ كازرون بوده است.

* سرو كلانی
روستای كلانی در همسایگی روستاهای دشت برم و عبدویی قرار گرفته است. در این روستا سرو بلند قامت و كهنسالی وجود دارد كه می توان به جرأت گفت كه پس از سرو معروف «ابركوه» كهنسال ترین سرو شناخته شده در ایران است. سالخوردگان روستا از روی حدس و گمان سن این سرو را بیش از ۵۰۰ سال تخمین می زنند. مناطق و طبیعت اطراف این سرو بلند نیز از جمله مناطق دیدنی این شهرستان محسوب می شود.

* پیربنكی
پس از عبور از كتل مشهور «پیرزن» بقعه ای ساده و گچی از دور نمایان می شود كه به «پیربنكی» معروف است.
در گذشته مسافران خسته پس از طی مسافتی چند از جاده شوسه كازرون به شیراز لحظاتی در این مكان به استراحت می پرداخته اند. این بقعه در مجاورت قبرستانی قدیمی واقع شده كه در آن سنگ های بزرگ منقوش با خطوط و اشكالی زیبا دیده می شود. ویژگی این بقعه كه زبانزد عام و خاص است، رویش ۲ درخت بنه(پسته كوهی) بر بالای بام و گنبد آن است یكی از آنها در انتهای فوقانی گنبد ریشه دوانده و مشخص نیست كه ریشه آن از كجاست اما سرسبز است و هر ساله میوه می دهد. دیگری از لای دیوار بقعه بیرون آمده و با زمین ارتباطی ندارد. بقعه مزبور دارای سنگ قبری است كه در داخل ضریحی چوبی قرار گرفته است.متاسفانه در سالهای اخیر این بنای با ارزش وقبرستان اطراف آن مورد کند و کاو افراد سود جو قرار گرفته است <امیدوارم مسئولین رسیدگی کنند

روستای کلانی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی