روستای برمسیاه
روستای برمسیاه
وجه تسمیه روستای برمسیاه کلمه برمسیاه :مشتق از برم عمیق یعنی گودال بسیار بزرگی که آب بسیار فراوان در ....


موقعیت روستای برمسیاه روی نقشه آب و هوای نورآباد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

وجه تسمیه روستای برمسیاه

کلمه برمسیاه :مشتق از برم عمیق یعنی گودال بسیار بزرگی که آب بسیار فراوان در آن جمع بوده و چون عمقش زیاد بوده این حوضچه آبی،سیاه به نظر میرسیده ،به همین خاطر حدود۱۶۰ الی۱۷۰ سال پیش این منطقه بنام برمسیاه به ثبت رسیده است،نام قبلی این روستا نا معلوم است،گویا این منطقه را سراب سیاه یا سراب بیشه گفته اند اما در اسناد معتبر دیده نشده است.

ساکنان قبلی این روستا تقریبأ از زمان یک قرن و نیم پیش پس از درگیری در مناطق مختلف استان فارس به این منطقه کوچ نموده و ساکن شده اند، اولین اولادی که پس از درهم شکستن ابن پهوندی که در منطقه جونکان اتراق داشته اند وارد این خطه شده بیگدلی ها بودند که بنام بگدلی ترکی مشهورند که بنیه اصلی این اولاد همین اولاد خسروی می باشد که چند نفر از بزرگان و سران آن عبارت ان از:ملا علی بابا که از طرف محمد علی خان کشکولی مأمور احداث دژهای محکم و مستحکم در این روستا میشود که بقایای این قلعه ها تا چند سال قبل موجود بود ولی اکنون از بین رفته و تخریب شده است،و از دیگر بزرگان می توان :عبدالله بیگ ،خشایار بیگ و خدایار بیگ خسروی را نام برد،

اولاد های دیگری که به تدریج در این روستا ساکن شدند عبارت اند از : اولاد گله زن که از عشایر منطقه فیروز آباد فارس بوده که تقریبأ یکصد سال پیش در این منطقه سکونت گزیدند، اولاد غجه بگدلی دمر چماقلو که از عشایر فیروزآباد فارس بوده و در این منطقه ساکن شده اند ،اولاد شولی یا شوری که از منطقه شول دلخان پشت کوه سپیدان به این روستا مهاجرت کردند،اولاد احمد محمود که تقریبأ ۸۰سال پیش از منطقه کوه سرخ یا همان منطقه ماهور میلاتی در این روستا ساکن شدند و از دیگر اولاد ها که این روستا را برای سکونت انتخاب کردند(اولاد کهواره یا کیهو و صالحونی) را نام برد.

اولاد های دیگر ساکن در این روستا بختیای ها و مختاری ها هستند که تقربیأ از زمان یکصد سال پیش به این روستا مهاجرت کرده اند.

از اولاد های دیگر ساکن در این روستا میتوان قره قان و احمد خان را ذکر کرد که بنا به اظهار سال خوردگان که نقل کرده اند اولاد پیشین احمد خان هم از لحاظ سواد و هم از لحاظ دلیری و اسب سواری سرآمد همه ی اولاد های دیگر بوده اند که از جمله یکی از بزرگان این اولاد را میتوان ملا ظهراب را نام برد .

موقعیت جغرافیایی روستای برمسیاه:

این روستا تقریبأ در منطقه گرم و خشک و تا حدی نیمه معتدل قرار دارد.

پوشش گیاهی روستا:

پوشش گیاهی این روستا اکثرأ بن ، بادام ،بلوط و گیاهان متعددی وجود دارد که مجال ذکر آنها نیست .

جمعیت روستای برمسیاه.

جمعیت این روستا تقریبأ بالغ بر یک هزار نفر است که طبق آمار خانه بهداشت برمسیاه ۵۲۴نفر مرد و ۴۷۶ نفر زن است .

تحصیلات مردم روستای برمسیاه.

اکثر مردم این روستا با سواد هستند و تعداد زیادی از جوانان روستا دارای تحصیلات عالی هستند ودارای مشاغلی مانند معلمی و پزشکی افسری و غیره اند…….

شغل اصلی مردم روستای برمسیاه..

کشاورزی و تا حدودی دامداری است که متاسفانه در سالهای اخیر به علت خشک سالی با مشکلاتی مواجه شده است.

{{ معرفی روستای برم سیاه }}

برم سیاه :بمعنی آبگیر سیاه ـ برکه ی سیاه

این نام از قدیم الایام به این روستا تعلق داشته یعنی در حقیقت به این نام نامگذاری شده است… این آبگیر چند سالیست كه رو به خشكی گرویده است اما در فصل زمستان متناسب با باران نیز چشمه هایی از آن جاری میشود . برمسیاه مناطقی همچون ،مشیل {مكانی سرسبز}،شبانخوسی ،آب ناری،كومه جا،تلخ آب: را به خود اختصاص داده كه از جمله مناطق مهم برای كشاورزی و دامپروری مردم این روستا به حساب می آید .

روستای برم سیاه در{۱۲} كیلومتری خومه زار و{۲۵}كیلومتری نورآباد ممسنی در منطقه ی ماهور میلاتی واقع شده است كه این منطقه در شهرستان نورآباد ممسنی واقع در استان فارس است . روستای برم سیاه بالغ بر ۲۵۰خانوار هست و جمعیتی بالغ بر ۱۸۰۰ نفر به تناسب زن و مرد برابر است .همه ساکنین برم سیاه قشقایی هستند که در حقیقت براساس تحقیقات انجام شده قشقایی ها مردمی هستند که از آذربایجان و تبریز{باز مانده قفقاز سابق } کوچ کرده و به استان فارس آمدهاند .قشقایی در معنی یکی اسب پیشانی سفید و معنی دیگر ان کوچ کننده یعنی کسانی که کوچ میکنند .درامد اقتصادی اکثر مردم روستای برم سیاه از طریق کشاورزی و ان هم بصورت دیم ،{تنها با اب باران ابیاری میشوند }و دامداری کا حرفه ی بیشتر این روستا نشینان به حساب می اید ،وصول میشود و متکی به دام و کشاورزی هستند .

روستای برم سیاه با ایثار دو شهید گرانقدر چون شهید محمد خسروی وشهید فرج الله خسروی در جنگ تحمیلی وهشت سال دفاع مقدس كار نامه ایی درخشان را از خود بجای گذاشته است . و علاوه بر این: جانبازان و ایثار گران زیادی هم ایفای نقش كرده اند كه جای بسی تقدیر است .

شهرستان ممسنی: در جنوب غربی استان فارس قرار دارد و به چهار بخش كه عبارتند از :

بخش دشمن زیاری .بخش مرکزی ،ُبخش مصیری .بخش ماهور میلاتی

زبان مردم مركز و بخش های دشمنزیاری و مصیری لری است چراكه مردم خود شهرستان لر هستند .

ماهور میلاتی یعنی تپه زار های پیوسته و به همین دلیل آنرا ماهور {تپه زار }نامیده اند .ماهور میلاتی دارای كوه های بزرگی همچون كوه بزان {كه همه ساله در فصل بهار مسافران زیادی را به خود جذب میكند }.كوه پیره كه در نزدیكی روستای شیربیم است و همچنین کوه سیاه که از جمله کوه های دارای بز کوهی و قوچ میباشد و در نزدیکی روستای میشان واقع شده است .

روستاهای بخش ماهور میلاتی :

پودنك ،دم قنات،شور،شیربیم،عباس آباد،برم سیاه،طالقانی{قلعه ی گچی}،مرغ بزرگ،دلوار سیاه ، تلخ آب،هزار بلوت،مور كرد،شهرك،بشار جان،مشیل بندر،رباط،بابا منیر،هفت دشت ،میشان علیا،میشان كوچك،بید كرز ،شاه تسلیم: چاه انجیر، نزاع، بابا كلان ،بید خل ، زیربند ،میلاتون ،و…..

ماهور میلاتی با بیش از۳۵ روستای بزرگ و کوچک و بالغ بر ۹۸۰۰ نفر جمعیت دارد . از این تعداد روستا هفت روستای :دم قنات ،شور ،پودنک،شیربیم،عباس آباد،طالقانی و مرغ بزرگ به زبان لری تکلم میکنند و بقیه به زبان قشقایی تکام میکنند بجز چند استثنا.

ازازاا اسی و اندی روستا پنج روقیه ی روستاها به زبان تركی قشقایی تكلم میكنند

شغل مردم ماهور میلاتی :

شغل اصلی اكثریت مردم ماهور دامپروری وكشاورزی است . آنها دامهایی نظیر گوسفند وبز وبه تعداد كمی هم كاو نگهداری میكنند . بیشتر آنها كوچروی میكنند . ییلاق آنها در اطراف شهرهایی همچون ،جهرم{اصفهانسمیرم {اصفهان}،سپیدان {فارس }شهرضا در اصفهان واقلید{فارس} قرار دارد كه در فصل بهار كوچروی خود را اغاز میكنند . قشلاق انها در ماهور میلاتی است كه در اوایل پاییز كه هوا رو به سردی میرود باز میگردنند و زندگی خود را ادامه میدهند .

محصولات كشاورزی :

محصولات عمده ی كشاورزی : گندم ، جو ، عدس ،سیفی جات از قبیل خیار سبز ، هندوانه، كدو و…. بدلیل كمبود آب كشاورزی بیش تر محصولات آن از قبیل گندم و جو دیم است و در فصل تابستان شروع به سیفیجا ت میكنند و تا اوایل پاییز نیز محصولات سیفی دارند.گنم و جو و عدس را از اواسط پاییز متناسب با ریزش های جوی شروع میكنند و با آب باران آبیاری میشوند و موقع درو آنها در فصل بهار و در ماه های اردیبهشت و خرداد است .بیشتر محصولات دیمی در خود منطقه برای دام و طیور استفاده میشود .

درختان موجود در کوه های ماهور :

در ماهور میلاتی در ختانی نظیر بادام کو هی .پسته کوهی {بن و ….}بلوط به تعداد فراوان .کنار ،انجیر وحشی .و دیگر درختانی که بدلیل خلاصه کردن از انها نامی نبردیم.

منطقه ی ماهور در فصل بهار به جایی سرسبز و خرم تبدیل میشودو مسافران زیادی را به خود جذب میکند وجود درختان و کوه های سرسبز نیز خود زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است که حتما نیز ارزش سفر به این بخش را داردو از کلیه ی خوانندگان برای سفر به دیار قشقایی ،بخش ماهور میلاتی دعوت به عمل می آید .

حیوانات وحشی منطقه ی ماهور :

در ما هور میلاتی حیواناتی نظیر گراز وحشی ،كفتار ،‌گرگ،‌روباه ،‌شغال ، جوجه تیغی ،‌گربه ی وحشی، سمور ،‌خرگوش،….و به تعداد كمی هم بز كوهی در ارتفاعات كو های رود خانه ی زهره . و پرندگانی همچون قمری ،‌گهك ،‌قرقاول ،‌طیهو ،‌كبك ،‌شاهین ،‌عقاب ،و ……

آثار دیدنی ماهور:

از دیدنی های ماهور میتوانیم از امام زاده بی بی حنا در ۳ كیلومتری بابامنیر ،‌امام زاده ماهور واقع در بابامنیر،{عارفی که در قرن هفت به ماهور آمد و ماندنی شد و هنوز زبانزد هست .}‌دریاچه ی برم شور{طول ۳ و عرض بیش از ۵۰۰} واقع در بین بابامنیر و میشان ،امام زاده شاه تسلیم در روستای شاه تسلیم در حوالی میشان ،امام زاده پیر شهیدان ،

این روستا دارای آب، برق، مخابرات دیجیتال ،پست بانک ،خانه بهداشت ،دبیرستان دخترانه مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه و مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه است.

زبان مردم روستا ۹۰% زبان شیرین ترکی است.

این روستا دارای ۲۰۰ خانوار است ..

لازم به ذکر است اولاد نوروز و اولاد بهروز هم جز همان اولاد گله زن محسوب میشوند که وجه اشتراک بسیار نزدیک دارند و صله رحم میشوند

روستای برمسیاه

روستای برمسیاه

روستای برمسیاه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی