روستای چاه خالوها
روستای چاه خالوها
موقعیت جغرافیایی و جمعیت: روستای چاه خالوها در بخش گله دار از توابع شهرستان مهردر جنوبی ترین نقطه استان ....


موقعیت روستای چاه خالوها روی نقشه آب و هوای مهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موقعیت جغرافیایی و جمعیت:

روستای چاه خالوها در بخش گله دار از توابع شهرستان مهردر جنوبی ترین نقطه استان فارس واقع شده است . از شرق به روستای زیغان ، از غرب به روستای خواجه مراد و روستای حاجی آباد و از شمال به دشتی وسیع و رودخانه خشک و نخلستانی زیبا منتهی می شود .از لحاظ زمین شناسی این روستا بر روی دشتی واقع گردیده که دو رشته کوه موازی شمال م جنوب آن را احاطه کرده است . آب و هوای این روستا بیابانی و گرم و خشک است که متوسط درجه حرارت در تابستان و زمستان به حداکثر ۴۸ درجه و حداقل صفر درجه می رسد .از لحاظ پوشش گیاهی می توان به درختانی مانند بادام کوهی، کنار(سدر) ، بنه ، انجیر ،گز و علفهایی مانند بهمن گل زرد و …و گیاهان دارویی مانند آویشن ، بابونه و… اشاره کرد. از نظر زندگی جانوری این روستا دارای تنوع خاص می باشد و انواع جانوران مانند کفتار ، شغال ، گرا ز، سگ ، بز کوهی ، روباه و … وپرندگانی همچون تیهو ، کبک ، کبوتر، گنجشک و عقاب در آن زندگی می کنند .

طبیعت کم نظیر آن در فصلهای زمستان و بهار چشم هر بینندهای را نوازش می دهد و شقایق زارها و دشت سرسبز آن در این فصول پذیرای تعداد بسیار زیادی از مردمان دیگر روستا ها و شهرستان های اطراف می باشد. به واسطه نعنتی که خداوند به این روستا عنایت فرموده است این روستا همیشه از وجود آب شیرین بهره مند بوده است و در این روستا هیچ نشانی از آب انبارها و برکه های قدیمی مشاهده نمی کنیم و حتی تعداد زیادی آز روستاهای شهرستان مهر نیز از آب شیرین این روستا بهره مند شده اند وجود گوراب بسیار بزرگی در جنوب این روستا وسرازیر شدن آب های بسیار زیادی در سالهای پرباران به این گوراب باعث اعتبار دو چندان این روستا گردیده است که امیدواریم مسؤلان در برطرف کردن این طرح ملی همت گمارند.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۱۳۸۵ اجرا گردید جمعیت این روستا بالغ بر ۸۰۰ نفر و ۱۵۰ خانوار می باشد که ترکیب سنی این روستا را بیشتر جوانان تشکیل می دهند.

کشاورزی و معادن

روستای چاه خالوها با دارا بودن آب شیرین و زمین های حاصلخیز و اراضی وسیع کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی شهرستان به حساب می آید . در بخش غلات که شامل گندم و جو می باشد در دو بخش آبی و دیم سالانه حدود ۱۲۰۰ تن تولید می شود. در بخش دانه های روغنی نیز ذرت و کنجد محصولات اصلی این روستا می باشد که سالانه حدود ۸۰۰ تن تولید و به انبارهای دولت تحویل می گردد. در بخش صیفی جات نیز این روستا همیشه فعالیت چشمگیری داشته است و محصولات زیادی همچون هندوانه ، خیارسبز ، شمام و گوجه فرنگی تولید کرده است . وجود معادن بسیار غنی در این روستا باعث گردیده است چندین سنگ شکن در این روستا شروع به فعالیت نماید که تأسیسات شرکت سکاف هم اکنون از بزرگترین تأسیسات موجود در شهرستانهای لامرد و مهر می باشد.

علمی و فرهنگی

از نظر علمی این روستا در میان روستا های برتر از نظر کسب علم و دانش قرار دارد . از لحاظ آماری در این روستا تعداد ۱ نفر دوره دکترا ، ۲نفر کارشناسی ارشد ، ۲۷ نفر دوره کارشناسی و ۳نفر دوره کاردانی را به پایان رسانده اند و هم اکنون نیز تعداد ۱۳ نفر در حوزه های علمیه و تعداد ۴۰ نفر از خواهران و برادران در مقاطع مختلف دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. همگی مردم این روستا مسلمان و دارای مذهب شیعه می باشند و زبان مردم آن فارسی است.

برگزاری مراسم های مذهبی و ازدواج در این روستا همیشه با رسومات خاص خود همراه بوده است به ویژه مراسم های مذهبی این روستا که از دیر باز زبانزد خاص و عام بوده است. در طول دوران دفاع مقدس جوانان این روستا با حضور در جبهه های حق علیه باطل دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده اند و با تقدیم یک شهید و چندین جانباز حضور خود را در صحنه اعلام کرده اند.

روستای چاه خالوها

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی