روستای پیران
روستای پیران
روستای «پیران» از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه، با مختصات جغرافیایی ۴۵ درجه و ۵۸ ....


موقعیت روستای پیران روی نقشه آب و هوای سر پل ذهاب
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای «پیران» از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه، با مختصات جغرافیایی ۴۵ درجه و ۵۸ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی

روستای پیران، یکی ازروستاهای هدف گردشگری از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب ،است.این روستا از شمال وشرق به کوه بان زرده،از جنوب به کوه پلتوی کری محدود میشود.این روستاازسطح دریا۹۲۰ مترارتفاع داردوآب وهوای آن معتدل و گرم است.رودخانه پر آب وزیبای الوند در جنوب این روستا جریان دارد.
شهرستان سرپل ذهاب که در محدوده جغرافیایی استان کرمانشاه قرارگرفته قدمت طولانی دارد.نزدیکی روستای پیران به این شهر پیوستگی قدمت و پیشینه تاریخی آن را نشان میدهد.مردم روستای پیران به زبان کردی به لهجه کردی کلهری سخن میگویند.مردم این روستا مسلمان و اهل تسنن هستند.

طبق سر شماری سال ۱۳۸۵ جمعیت روستا ۷۰۰ نفر بوده است.درآمد مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی،دامداری و باغداری تامین میشود. مهمترین فراورده های دامی روستا شامل :گوشت،پشم گوسفند و انواع لبنیات و روغن حیوانی است.

روستای کوهپایه ای پیران بافت مسکونی متمرکز دارد.عبور نهرآب از میان کوچه های قدیمی همراه با درختان قدیمی چنار،تبریزی وگردو که روستا را در بر گرفته،جلوه ای زیبا به روستا بخشیده است.جنگل های انبوه و متراکم درختان بلند و زیبای چنار و تبریزی و گردو و انجیر چشم اندازهای بسیار زیبا و مساعد جهت گذراندن اوقات فراغت فراهم نموده است. آ بشار بلند پیران و چشمه های جوشان در کنار درختان کهنسال و گیاهان خودرو در اطراف آنها جز مناظر بدیع روستا به شمار میرود.

از مهمترین مراسماتی که در این روستا برگزار می شود ،می توان به مراسم مولودی خوانی در ماه ربیع الاول که ویژه دراویش اهل حق میباشد اشاره کرد. این مراسم همراه با اجرای موسیقی عرفانی میباشد.عید فطروعید قربان نیز از اعیاد بزرگ این روستا است که همراه با سرو ر و جشن و شادمانی این مراسمات را اجرا می کنند.در میان مردم روستا انواع بازی های بومی و محلی نیز رایج است که معروفترین آنها هچان و قاوقاوان است.

از انواع موسیقی مقامی رایج روستای پیران می توان به همنوازی ساز و دهل اشاره کرد.در جشن های عروسی نیز استفاده از انواع سازهای ضربی و اجرای ترانه ها و آوازهای محلی رواج دارد.در بیشتر مناطق کردنشین از جمله روستای پیران از لباس های محلی کردی با طرح ورنگهای متنوع استفاده می شود . ازعمده ترین غذاهای گردشگرپسنداین روستا می توان به بامیه و تماته ،بامیه بادمجان اشاره کرد. از مهمترین صنایع دستی این روستا انواع گلیم با طرح های کردی را نام برد.

سوغاتی عمده این روستا شامل انجیر،گوجه سبز و سایر محصولات تولیده شده در روستا است، روستای پیران از طریق شهرهای قصرشیرین،سرپل ذهاب،دالاهوو وگیلان غرب از استان کرمانشاه قابل دسترسی است.

این روستادارای آب وبرق—مغازه – دهیاری-خانه بهداشت وشرکت تعاونی روستایی می باشد.

روستای پیران

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی