روستای هفت آشیان سنجابی
روستای هفت آشیان سنجابی
روستای هفت آشیان سنجابی در ۵۰ کیلومتری غرب شهرستان کرمانشاه قرار گرفته است جمعیت آن۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر است ....


موقعیت روستای هفت آشیان سنجابی روی نقشه آب و هوای کرمانشاه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای هفت آشیان سنجابی در ۵۰ کیلومتری غرب شهرستان کرمانشاه قرار گرفته است
جمعیت آن۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر است که اکثر آنها را جوانان تشکیل داده اند . شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و باغداری و دامداری بوده و مردم از این راه امرار معاش می نمایند . مردم این منطقه، که از مناطق محروم استان نیز می باشد بسیار زحمتکش می باشند . آنها از لحاظ مواد لبنی و پروتیینی تقریباً خود کفا بوده و از حاصل زحمات خود در این منطقه استفاده می نمایند . همسایه های نزدیک این روستا هفت آشیان گلالی و دارخور (بازیانی) می باشند .

این روستا جزء بخشداری کوزران می باشد . که دارای مرکز بهداشت و مدرسه ی ابتدایی و راهنمایی بوده و جوانان این روستا جهت تحصیل در مقطع دبیرستان مجبور هستند به نقاطی دورتر یا به شهر مراجعه نمایند که این امر تحصیل جوانانی را که از لحاظ مالی درآمد کافی ندارند دچار مشکل نموده و بیشتر از این امر مهم باز مانده و پس از اخذ مدرک تحصیلات متوسطه ادامه ی تحصیل نداده و به شغل کشاورزی یا دامداری مشغول می شوند .


محله های روستای هفت آشیان

۱-سراب چرگ با ضم(چ) که در پای کوه قرار گرفته و دارای چشمه ای زیبا است که در اطراف آن درختهای گردو کاشته شده است و از پایین به بالای کوه دارای نمای زیبایی از طبیعت می باشد که خود شامل بانچال سراب ، سنگ شیرین و فرهاد ، و پشت تق تق و تنگه سراب چرک

۲-مر مروارید:مر(همان غار است که به لهجه ی محلی این منطقه مر بیان می شود. ) مر مروارید غار کوچکی است که در دل کوه جا ی دارد که در مواقع مختلف توسط مردم و عابرین منطقه جهت تفریح از این محل استفاده می شود .(که خودش شامل گرده ناوینه (یعنی منطقه ای دایره ای شکل )

۳-شانه دریژه :شان به معنای بال یا کتف می باشد. احتمالا دلیل نامگذاری این محل به این نام این است که چون طول کوه از کانی چرمه تا توشکه(با فتح ت)حدود ۳یا۴ کیلومتر می باشد که به صورت بالی کشیده شده است. (که خودش شامل تنگه ،شانه دریژ، امام داود ، ماربرشن ،بان صایه خان

۴-تق تق :کلمه تق به معنای صدا می باشد .( شامل -خواریزه جایی که سنگهای تختی در این محل است و گله داران از این سنگها جهت خواراندن نمک به گاو و گوسفندان استفاده میکنند ، چیا می مشه تپه ای بسیار زیبا ودیدنی که دور و بر این تپه پوشیده از باغات گردو است)

۵-کانی چرمه :کانی به معنی چشمه و چرمه به معنای سفید است ،کانی چرمه یعنی چشمه سفید که چشمه ی زیبایی پای کوه وجود دارد ،دارای آبی زلال و گوارا می باشد که در دوره های پیشتر در این محل مردم زندگی می کردند (به صورت چادر نشینی) با آزمایشاتی که بر روی آب این چشمه بعمل آمده آب معدنی است

۶-شیرگلان : در اینجا شیر همان حیوان درنده است . گلان یعنی قلتان ، قلت زدن . این نام بخاطر شیب تند کوه است که حتی شیر هم نمی تواند به راحتی از آن عبور کند

۷- کانی قت :کانی که قبلا اشاره شد چشمه هست ، قت (به ضم ق )حیوانی باهوش و زرنگ مانند خرگوش یا به چیزی گفته می شود از دور خود نمایی می کند مثلا گوش خرگوش که از راه دوری مشاهده می شود به لهجه محلی می گویند (گوش قت) . در این محل چشمه ای هست که حدود چهار کیلومتر از روستا دور هست .

۸-کساره توپی :کساره نام اسبی بوده است ،توپیدن به معنای مردن که برای مرگ حیوان معمولا به کار می رود . کساره توپی تپه ای است که اسبی به نام کساره که یال و کوپال معروفی داشته در این محل مرده که نام این اسب در این محل نامگذارد شده .

۹- توشکه :تو به معنای داخل و حشکه که کلمه (ح) حذف شده به معنای خشک است . دلیل نامگذاری این بوده که این محل خشک شده و آب جاری یا چشمه پر آبی در این محل وجود ندارد .

۱۰-ویسکه : این محل به نام شخصی بوده که احتمالا جثه کوچکی داشته که (که)به آخر ویس اضافه شده . توضیح اینکه در لهجه محلی این منطقه که به آخر کلمه ای اضافه می شود معنای کوچک ، صغیریا تحقیر به آن کلمه می دهد.

۱۱-کانی سیالی:به معنای چشمه سیدعلی . در تعضی از کلمه ها در لهجه کردی این منطقه حرف(د)حذف می شود و حرف الف به جای آن به کار می رود و خلاصه می شود مثلا در اینجا سید علی (سیالی )تلفظ می شود .

۱۲-قلعه قاضی:مهمترین کوه این منطقه کوه قلعه قاضی می باشد که جای خواب شیری که به چال شیر معروف است زیبایی خاصی به این کوه بخشیده است.

۱۳- چیمن گورا كه اصل طبیعت هفت آشیان محسوب میشود .

۱۴- كانی شازایه خانم كه بهترین محل تفریحگاه مردم و با آن آب خنك و گوارای كه دارد ( ناگفته نماند كه آب لوله كشی روستا هم از این چشمه گرفته شده )

۱۵- كانی حصیل (كه تازگیها استخر بزرگی هم جلو آن درست شده و بسیار دیدنی و محلی با صفا هم برای شنا كردن و تفریح محسوب میشود .

۱۶- كانی شیر گلان با طبیعت بسیار بزرگ و دیدنی .

۱۷- كانی عوده (عبدالله ) .

۱۸- تنگه سراب چرك كه تازگیها جاده تا آنجا كشیده شد بسیار دیدنی و با صفا

روستای هفت آشیان سنجابی

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی