روستای ده چناشک
روستای ده چناشک
موقعیت و تاریخچه روستای ده چناشک از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت، در ۳۰ کیلومتری شهر مینودشت و ۱۳۰ ....


موقعیت روستای ده چناشک روی نقشه آب و هوای مینودشت
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موقعیت و تاریخچه
روستای ده چناشک از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت، در ۳۰ کیلومتری شهر مینودشت و ۱۳۰ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد.

از مینودشت که به طرف تنگه چهل چای آمدی و حدود ۲۰ کیلومتر راه را که طی کردی پلی وجود دارد که راه را به دو نیم تقسیم می کند سمت راست به روستای قلعه قافه و توابع می رود و سمت چپ به روستای ده چناشک می رسد.
این روستا، در محدوده‏ای کوهستانی استقرار یافته و در بین دو روستا به نام دوزین و قلعه قافه قرار گرفته است . این روستا تحت تأثیر اقلیم کوهستانی دارای زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل است. مردم روستای ده چناشک به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
الگوی معیشت و سکونت
روستای ده چناشک با جمعیت فراوانی که دارد در بین روستاها زبانزد است .
درآمد اکثر مردم روستای ده چناشک از فعالیت‏های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏شود. تعدادی از مردم در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
زمین‏های زراعی روستا به صورت دیم کشت می‏شوند و محصولات عمده آن گندم، جو و یونجه است. شرایط مساعد اقلیمی موجب رونق باغداری شده و میوه‏های زردآلو، گردو، سیب، آلو و غیره در آن به عمل می‏آید. در این روستا شالی نیز کشت می شود.
پرورش گوسفند، بز و گاو در روستا رواج دارد و محصولات دامی آن شامل گوشت، پشم و فرآورده‏های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و روغن حیوانی است.
روستای کوهستانی ده چناشک با بافت مسکونی متراکم است. از همین رو، نمای ظاهری روستا بسیار زیبا و با کوچه‏های با عرض مناسب می‏باشد.
رودخانه‏ زیبای از وسط روستا می‏گذرد و آن را به دو بخش تقسیم می‏کند. بسیاری از خانه‏ها فاقد حیاط هستند و در ورودی آن‏ها به کوچه باز می‏شود.
مصالح به کار رفته در بناهای قدیمی غالباً از گل، کاهگل، چوب، خشت و سنگ است و در ساخت خانه‏های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر، تیرآهن و مانند این‏ها استفاده شده است.
جاذبه‏های گردشگری
۱- برفچال:
از داخل روستا چند کیلو متری را به طرف آییش بالای روستا و سمت کوه و نوار مرزی گلستان با شاهرود که حرکت کردی ( البته با وسیله نقلیه نیز می شود به آنجا رفت اما با احتیاط) و از آرام گذشتی به درختان تنومند و بلند بر می خوری و از لا به لای درختان باید بگذری و از بلندی ها عبور کنی و مواظب باشی که تمش های وحشی که در بهار با دانه ی خوشمزه خود به آدم لبخند می زنند پایت را نیش نزنند مقداری که از کوهپایه به بالا رفتی برفچال را نظاره خواهی کرد دنیای سرما و یخ ُ در دل تابستان با یخ و برف فراوان لحظات فرح انگیزی را به انسان می دهد سرت را به پایین برفچال خم کنی سرمای عجیبی بر بدنت می خورد که استخوانهای را سوز سرما بی حس می کند در لحظاتی که خارج از آنجا وسط تابستان گرما بالای ۴۰ درجه است و انسان حس عجیبی پیدا میکند ُ با تجهیزات که باشی می توانی به وسیله طناب به پایین برفچال رفته و با تبر تکه های برف و یخ را از هم جدا کرده و خارج کنی البته لباس گرم فراموش نشود . نوش جانتان یک بار اگر تجربه کنید هر ساله به ده چناشک سفر خواهید کرد.
۲- چشمه‏های متعدد ُ چشمه حسن (تأمین کننده آب شرب ده چناشک) ُ
چشمه تاشته ُ
چشمه ارویس ُ
چشمه ننه قزی ُ چشمه راه پی ُ چشمه تنگه ُ چشمه سرچشمه ُ و… در داخل روستا قرار دارد.
۳- در بالای پیشانی روستا زمینی وجود دارد که در میان جنگل محصور است و دارای چشمه ای است که آب گوارایی دارد و نام آن را به زبان محلی تاشته می گویند که وقتی از بالای آن زمین به روستا نگاه می کنی روستا مانند نقشه ای است که در روی کاغذ کشیده باشی در جلوی چشمانت قرار دارد.و در آن چشمه ای وجود دارد با آبی گوارا.

دو رودخانه از ارتفاعات روستا سرچشمه می‏گیرد و پس از عبور از میان دره‏ای عمیق، روستای ده چناشک را به سه قسمت تقسیم می‏کند و بر شگفتی و زیبایی آن می‏افزاید.
کوه‏های سر به فلک کشیده خواجه قنبر و بقعه تو و کوه دوجوز و یالهای بلندی روستای ده چناشک را در بر گرفته‏اند؛ این ارتفاعات زیبا، از جنگل‏های درختان سوزنی برگ و پهن برگ و انواع گونه‏های جنگلی و همچنین مراتع غنی با انواع گل‏ها و گیاهان پوشیده شده‏اند و چشم‏انداز ارتفاعات، حاشیه رودخانه و چشمه‏ها، فضای دل‏انگیزی برای اقامت و جذب گردشگران پدید آورده‏اند.
معماری قدیمی روستاو بافت زیبای آن که در تمام روستاها زبانزد است ، از جمله جاذبه‏های روستا محسوب می‏شود.

۴ilxeza3se4xs8z0d98q.jpg

غذاهای محلی :

روستا مشتمل بر انواع غذاهای گوشتی مانند آبگوشت، کباب، انواع خورشت و آش است. انواع مواد لبنی شیر، ماست، پنیر و کره از غذاهای مکمل روستاییان است.
این روستا از طریق شهر مینودشت قابل دسترسی است و جاده‏ای زیبا و جذاب دارد.

یکی از کارهای جالب و سنتی روستای ده چناشک گرفتن کره ُ دوغ و کشک و قره قروت می باشد که در اصطلاح روستا به آن (دووره شاندن) می گویند.

۷bjj01tu88fvp4yysrq5.jpg49y78b9n2937ny2o6dml.jpg

هر ساله در وقت شروع رسیدن گندمها و در زمانی كه هنوز به زردی می زند برای تفریح و لذت از خوردن گندم چند خوشه از گندم را به هم پیچیده و بر روی آتش می گذارند ( به آن دلمل می گویند) و سپس آن را با دو دست مالش داده تا دانه های ان بریزد و آن را پاك كرده و می خورند .

rztijp7cdtnrfx564aa8.jpg


مکانهای مذهبی و زیارتی:

۱- مسجد جامع روستا
۲- مسجد صاحب الزمان (عج) .
۳- حسینیه
در روستای ده چناشک درختی تنومند وجود دارد که بر شاخه های آن با نخ گره هایی می زنند و نذر و نیاز می کنند و به آن پیر حاجات می گویند.
و در پایین دست آبادی نیز گفته ها حکایت دارد که امامزاده ای وجود دارد ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

چندین طایفه در روستای ده چناشک زندگی می کنند :
۱- طوسی
۲- مصطفی لو
۳- خواجه
۴- نوری
۵- غریب

روستای ده چناشک

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی