روستای بلغان
روستای بلغان
بلغان در فاصله ی ۱۱۵ کیلومتری شمال شهر لار و در دهستان هرم و کاریان و بخش جویم قرار دارد. بلغان به عنوان ....


موقعیت روستای بلغان روی نقشه آب و هوای لارستان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بلغان در فاصله ی ۱۱۵ کیلومتری شمال شهر لار و در دهستان هرم و کاریان و بخش جویم قرار دارد. بلغان به عنوان مرکز دهستان هرم و کاریان است. محدوده ی استحفاظی و حوزه ی نفوذ بلغان از شرق تا روستای جلال آباد و از غرب تا خرده دره ، از شمال به احمد محمودی و از جنوب به دو راهی کاریان، بلغان و دشت موش محدود می شود . این روستا در موقعیت جغرافیایی ۵۳:۳۶’۱۱.۰۰″ درجه ی طول شرقی و ۲۸:۰۹’۰۴.۷۶″ درجه ی عرض شمالی قرار گرفته است که با ۸ روستای بزرگ و پرجمعیت و تعدادی آبادی، مزارع تابع و مستقل است که با جاده ی آسفالت با همه ی آنها ارتباط مستقیم دارد. بلغان در سال ۸۰ پرجمعیت ترین روستای منطقه بوده است. ارتفاعات غرب این روستا مرز فیزیکی آنرا با کاریان مشخص می سازد. ارتفاعات قزل آلا درشمال شرقی بلغان و جنوب روستای چغان واقع است. کوه سیاه واقع درجنوب این روستا و نزدیک دشت موش است. روستای کوچکی به نام محمود آباد که ظرف سالیان اخیرتخلیه شده و اکثر اهالی آن در بلغان ساکن شده اند، در سمت شمال بلغان قرار دارد و هم اکنون آثار کمی از خانه های آن باقی است. روستای بلغان به صورت جاده ی آسفالته با تمامی روستاهای اطراف ارتباط دارد که فواصل این روستاها از این قرار است:

(( جلال آباد۱۸ کیلو متر ، لاغران۷ کیلومتر، چغان ۱۳کیلومتر ، احمد محمودی ۱۴ کیلومتر ، کاریان ۷ کیلومتر، هرم ۱۵ کیلومتر و خرده دره۲۰ کیلومتر))

بلغان خود در دامنه ی کوه و ارتفاعات قرار دارد و شیب عمومی آن از طرف جویم به طرف خرده دره است. به طوری که در شمال بلغان در سالهای پربارش منطقه ای به صورت نمکزار و دریاچه ای از آب تا ماهها باقی می ماند.

 

روستای بلغان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی