روستای ورده
روستای ورده
روستای ورده در دهستان برغان در شمال غرب شهر کرج واقع شده و محیطی زیبا، دلپذیر به همراه اماکن تاریخی مناسبی ....


موقعیت روستای ورده روی نقشه آب و هوای ساوجبلاغ
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای ورده در دهستان برغان در شمال غرب شهر کرج واقع شده و محیطی زیبا، دلپذیر به همراه اماکن تاریخی مناسبی برای بازدید دارد.مگر می‌شود از ساوجبلاغ سخن گفت و از این روستای زیبا یاد نکرد! بافت تاریخی و بکر این روستا آثاری نظیر حمام تاریخی (دوره قاجار)، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نام‌های امامزاده عبدالقهار(ع) و بی‌بی سکینه(ع) را در خود جای داده است و نیز به دلیل رودخانه، کوهستان و چشمه‌های منحصر به فرد آن پذیرای تعداد بسیاری گردشگر در فصول مختلف سال است.

ورده دارای پیشینه تاریخی قابل توجهی است و چند اثر تاریخی برجسته مربوط به دوران صفویان و پیش از آن قابل ملاحظه‌است. برخی ازاین آثار عبارت هستند از: بقعه امامزاده عبدالقهار، حمام تاریخی ورده و بقعه امامزاده بی بی سکینه ورده. درب چوبی نفیس امامزاده عبدالقهار متعلق به دوره شاه تهماسب یکم است و دارای نقوش و خط نوشته‌های زیبایی است. این درب هم اکنون در موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) نگهداری می‌شود.
در روستای ورده بقعه هرمی شکلی متعلق به دوره ایلخانی است که بنای امامزادگان هادی و علی نقی(ع) است. این بنا دارای کاشی‌کاری‌ هفت رنگ با رنگ‌های لاجورد سبز و خطوط کوفی است که از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. هر چند درخت چنارکهنسالی هم در کنار رودخانه پر آب ورده که از بغل دست بقعه می‌گذرد وجود دارد و می‌تواند همراه با زیارت، آرامش در کنار طبیعت را هم به شمار ارزانی دارد. علاوه بر این، امامزاده عبدالقهار(ع) هم با گنبد هرمی ساخته شده از جنس ملات گل موقعیت گردشگری مناسبی دارد.

ورده به دلیل موقعیت جغرافیایی و استقرار در میان دره‌ای با شیب تند و همچنین مجاورت با رودخانه هزاربند و وجود چشمه‌های متعدد، از مناظر طبیعی و چشم انداز‌های زیبایی برخوردار است. برخی جاذبه‌های دیگر ورده عبارت هستند از: بافت روستایی ورده، چنار‌های کهنسال امامزاده ورده، درخت کهنسال ارس (گیاه) (هووِرس دار) و سربند جوی‌های ورده.هر چند ما سفر در ۶ ماه نخست را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما پاییز هزار رنگش هم دیدنی و به یاد ماندنی است.
یادتان باشد که در منطقه چندار در مسیر روستای ورده، سمت راست جاده و آن طرف رودخانه می‌توانید سری هم به بقعه ساده و سنگی امامزاده بی‌بی خاتون(ع) در دامنه کوه بزنید.
محوطه این روستا نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بهسازی، ساماندهی و زیباسازی قرار گرفته است.

 

آدرس : کرج، جاده برغان، روستای ورده

 

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی