روستای شریف آباد اردکان
روستای شریف آباد اردکان
روستای شریف آباد اردکان در ۶۰کیلومتری شمال یزد واقع شده است.این محل از قدیم الایام سمبل همزیستی مسالمت ....


موقعیت روستای شریف آباد اردکان روی نقشه آب و هوای اردکان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای شریف آباد اردکان در ۶۰کیلومتری شمال یزد واقع شده است.این محل از قدیم الایام سمبل همزیستی مسالمت آمیز بین زرتشتیان و مسلمانان بوده است وبر اساس سوابق موجود همواره در کناریکدیگر برای پیشرفت وتوسعه آبادی خود کوشیده اند.این محل قبلا دارای دو کدخدا (یکی مسلمان و یکی زرتشتی)بوده است.امادر مقا طعی هم دارای یک کدخدای زرتشتی بوده است که نمونه آن روانشاد پدر بنده بوده است.در دهه های گذشته جمعیت مسلمان وزرتشتی شریف آباد تقریبا” برابر بوده است.اما به مرور زمان به دلیل مهاجرت آنها وبه خصوص جوانان از جمعیت آنها در روستا کاسته شده است.ولی هرگز زادگاه خود را فرا موش نکرده اند ودر هر فرصتی(از جمله جشنها-مراسم دینی-زیارت همگانی و غیره)به خویشان و نزدیکان خود در روستا سر میزنند.حتی اکثرا” منازل پدری خود را بازسازی یا تعمیر نموده اند هر چند ممکن است فقط سالی چند روز از آن استفاده نمایند.

اماکن عام المنفعه چندی با همیاری زرتشتیان مهاجر شریف آبادی در این محل ساخته شده است که میتوان به حمام عمومی-پذیرشگاه و درمانگاه اشاره کردو بعضا”(مثل در مانگاه) حتی مورد استفاده غیر زر تشتیان نیز قرار دارد.در دهه های گذشته که لوله کشی بهداشتی آب در محل نبوده است بوسیله اهالی محل آب انبارهای متعددی برای استفاده عموم ساخته شده است که در این بین سهم زرتشتیان بیشتر بوده است به عنوان مثال میتوان به آب انبارهای گشتاسب- رستم(بوسیله پدر بزرگ اینجانب ساخته شده)خدامراد-خدادادوسلامت اشاره کرد.قلعه سابق شریف آباد که در محل فعلی مسجد جامع شریف آباد قرارداشت و مالکیت آن مشترکا”برای زرتشتیان ومسلمانان است در گذشته برای دفاع اهالی در برابر مهاجمان و غارتگران از آن استفاده میشد.
از جاهای دیدنی شریف آباد می توان به معابد زرتشتیان(دادار اورمزد- شاه ورهرام ایزد-شاه مهر ایزد-شاه آذر خروه-شاه فریدون و گودز{شاه تشتر ایزد و شاه اشتاد ایزد}) -زیارتگاههای پیر سبز(چکچک)-پیر هریشت-پیر پارس بانو-دخمه و مسجد مسلمانان اشاره کرد.
شغل اصلی سا کنان محل کشاورزی است. اما در کنار آن به قالیبافی وباغبانی هم می پردازند.اکثر قناتهای شریف آباد یا کم آب شده و یا خشکیده است و چاههای متعددی به جای آنها حفر گردیده است. هر چند که سطح آب سفره زیر زمینی منطقه به شدت افت نموده است هنوز هم(شاید از روی ناچاری یا عدم استفاده از دانش روز وتکنولوژی مدرن) از این چاهها برای آبیاری غرقابی استفاده می شود.ضروری به نظر میرسد که به اهالی روش استفاده از آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای آموزش داده شود وامکانات مناسب استفاده از این روشها به هر طریق ممکن در اختیار آنها قرار داده شود.

شریف آباد علاوه بردارا بودن انجمنی با سابقه بیش از نود سال دارای دفتر خانه ازدواج زرتشتیان(شماره ۱۲)-پذیرشگاه- کتابخانه و کلاس دینی می باشد. اخوی گشتاسب طی دو دوره گذشته به سرپرستی انجمن زرتشتیان شریف آباد انتخاب شده و با هر آنچه در توان دارد سعی در ادامه راه پدردارد.به دنبال پیر بانو امسال(۱۳۸۳)زیارتگاه پیر سبز نیز به برق سراسری پیوست و آسفالت راه اردکان- پیرسبز نیز به بهره برداری رسید.اما کتابخانه شریف آباد که زمانی بسیار مورد استقبال و بهره برداری بود اینک مانند کتابخانه بسیاری از منا طق دیگر مراجعه کننده چندانی ندارد.به امید روزی که با استقبال مجدد همشهریان زنگار از رخ آن برگرفته شود. اداره سه زیارتگاه مهم زرتشتیان(پیر سبز-پیر هریشت و پیر پارس بانو ) -هفت معبد ویک آرامگاه در این منطقه همتی والا می طلبد که علی الرغم کوشش فراوان و زحمات زیاد مسئولین انجمن زرتشتیان شریف آباد بر دوش متولیان و باشندگان محل سنگینی می کند و تنها با پشتیبانی و حمایت تک تک زرتشتیان و به خصوص اهالی ساکن و غیرساکن محل قابل تحمل بوده و میتوان به آینده امیدوار بود.
ذکر این نکته قابل تامل است که مردم این سامان اعم از زرتشتی و مسلمان با دقت قابل وصفی نسبت به اعتقادات مذهبی خود پای بند هستند .درصد افراد معتاد وفاسد و بهائئ وبیکار یا ناچیز است ویا در مواردی صفر است.زرتشتیان محل مراسم مذهبی خود را با دقت و حساسیت خاصی برگزار می کنند و ریش سفیدان شریف آباد نیز بر حسن اجرای آن نظارت دارند.

مراسم هی‌پی‌توک، جشن هوزرو، روز وه، پیوند همسری، دستمال بسته، چمارو، کلانتران زرتشتی، … عنوان‌هایی است که هرخواننده‌ای را برای دریافت آگاهی بیشتراز آیین‌های زرتشتی به سوی خود می‌کشاند.

روستای شریف آباد اردکان

روستای شریف آباد اردکان

روستای شریف آباد اردکان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی