روستای بنه کمر فریدونشهر
روستای بنه کمر فریدونشهر
روستای بکر و زیبای بنه کمر ۳۰ کیلومتری شهرستان فریدونشهر که در غرب آن آبشار زیبای دربند ودره تنگوله قرار ....


موقعیت روستای بنه کمر فریدونشهر روی نقشه آب و هوای فریدون شهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

روستای بکر و زیبای بنه کمر ۳۰ کیلومتری شهرستان فریدونشهر که در غرب آن آبشار زیبای دربند ودره تنگوله قرار گرفته است. اگر از شهر فریدون شهر به سمت غرب حرکت کنیم ، پس از پشت سرگذاشتن روستای چغیورت به روستای دربند می رسیم واز داخل روستای دربند پس از طی مسافتی نه چندان طولانی وکوهستانی به روستای بنه کمر که چشم انداز قشنگی دارد، خواهیم رسید. مردم روستای بنه کمر با زبان بختیاری گویش می کنند واز اقوام بختیاری (شامل طایفه کاظمی بابا احمدی وکیماسی موگویی) و گرجی تشکیل شده اند . اقوام بختیاری آن ابتدا در قریه خرم ده که در حال حاضر جزء یکی از مزارع روستا می باشد، زندگی می کردند و حدود۹۰سال است که از آنجامهاجرت و به محل کنونی روستا که دارا ی چشمه ای با برکت وگوارا است ،ساکن شده اند و اقوام گرجی آن از فریدونشهر به این روستا مهاجرت نمودند.
عده ای از طایفه بابا احمدی هم از قریه خرم ده مهاجرت و به محل کنونی روستای شیخ فاضل ساکن شده اند.قریه خرم ده در قسمت جنوب روستا در جوار رودخانه خروشان یلان قرار دارد و ۴۰۰متر از سطح روستا پایین تر است که در زمستان آب وهوای معتدل دارد وحدود یک ماه از روستا جلوتر است و به دلیل گرمی ورطوبت زیاد آن خوش آب وهوا بود وآثار بجا مانده ازجمله درخت گردو اصیل ایرانی ۲۰۰ساله در خرم ده نشانه قدمت زندگی در این منطقه می باشد و همچنین وجود ۳قبرستان نشان دهنده ۴۰۰سال زندگی دراین قریه خوش آب وهوا و امن می باشد..که متأسفانه به دلیل اینکه سالهای اخیرآب سرچشمه های رودخانه یلان را به اصفهان منتقل کردند اکوسیستم آن تغییر کرد. عده ای ازمردم روستای بنه کمر در اراضی روستاهای شیخ فاضل ومازه ابول صاحب مالکیت هستند.

روستای بنه کمر فریدونشهر

موقعیت جغرافیای روستا

روستای بنه کمر فریدونشهر  از نظر جغرافیای وسعت آن۹۰۰ هکتار ،که از شمال با روستای دربند و از جنوب به رودخانه یلان و مازه خدنگستان وروستای مازه ابول واز شرق به روستای شیخ فاضل و ازغرب به آبشاره دربندودره تنگوله واقع شده است .
مقداری ازاراضی آن در شیبهای تند که ازجنگلهای انبوه بادام کوهی(ارژن) و زرشک کوهی پوشیده شده است.

جمعیت این منطقه در پیش از انقلاب ۷۰ خانواروحدود ۶۰۰ نفربوده ، مردم بنه کمر به سبب كوهستانی بودن منطقه و دور بودن ازراه ارتباطی و بسته شدن جاده در زمستان وکمبود درآمد و شغل و … سال به سال کمتر شده وبه شهر ها مهاجرت کرده اند اما با شرایط بوجود آمده با کوله باری از علم ودانش وآماده کردن زیر ساخت های روستا درحال مهاجرت معکوس می باشند. ودرسال ۱۳۹۴ برای اجرای طرح هادی روستای در چندین مرحله نقشه برداری شده است.مردمانی با فرهنگ اصیل، متدین، انقلابی، ولایت مدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در تبلیغ شعائر دینی و برگزاری مراسم مختلف دینی دارد که از نشانه های اصلی نفوذ غنای اعتقادات دینی مردم روستا است مردمان این روستا در دفاع از آرمان های اصیل انقلاب و خط ولایت فقیه ۴ نفرشهید تفدیم نموده اند که از افتخاراتاین مرزو بوم است.

شغل مردم بنه کمر كشاورزی و باغداری و دامداری وزنبورداری ودر سالهای گذشته شغل زنان ،قالی‌بافی و جاجیم بافی در بنه کمررواج داشته و بیشتر زنان در امور اقتصادی با مردان همکاری داشتند.بنه کمرروستایی است كه در دهستان چشمه لنگان واقع شده و این روستا به دلیل چشمه سارهای زیاد و ۲ رشته قنات دارای چندین مزرعه است كهعبارت است از قوربلاغ، خرم ده، قشقرلا،وارگه میرزا، چشمه پرو دره باریکه، ویکی از رشته قنات ها هم آب شرب روستا را تأمین می کند .امابه دلیل اینکه در پایین دست این چشمه ها زمین مسطحوقابل کشت کم وخاک آن برای درختان دارای ریشه بلندمناسب نیست می طلبد که آب این چشمه ها را به اراضی بالا دست آن با وجودنعمت برق پمپاژ نموده و درختچه هایی با ریشه کم عمق مانند گل محمدی وزرشک کاشت.

جاذبه های طبیعی وظرفیت روستا

این روستا با داشتن طبیعت زیبا وظرفیت کاشت ۴۰۰ هکتار گل محمدی وزرشک،محیط خوبی برای گردشگران درفصل بهار وتابستان وبازی اسکی در فصل زمستان می باشد. این روستا در فصل زمستان پوشیده از برف می شود که منظره زیبای دارد .این روستا دارای چشم اندار خیلی قشنگی می باشد. ازجاذبه های طبیعی این روستا می توان باغ های گردو و چشمه سارها ودشت لاله واژگون وشکوفهای جنگل ارژن و آسمان پر ستاره در شب نام برد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای کوهستانی عالی می باشدودر زمستان هوای خیلی سردی دارد.

از قلمرو حیات وحش این روستا انواع پرندگان و جانوران وحشی مانند کبک، گرگ، گراز، شغال،روباه و خرگوش وجود دارند و در اراضی روستا و دامنه کوهستان‌های اطراف انواع گیاهان از جمله انواع لاله ،کما ،چاشیر ،زول،قارچ کوهی،آویشن،چای کوهی، فیاله،زیر کوهی،بابونه،بومادران، پونه، تره کوهی و انواع گون می‌رویند. طبیعت زیباز و بکر روستای بنه کمر، مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت به‌شمار می‌آید.

در غرب روستای بنه کمرآبشار پونه زاردر دره زیبایی به همین نام و در دل ارتفاعات سر کشیده آبشار زیبایی که با بیش از ده ها متر ارتفاع از چشمه ساران فراوان ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برفها و یخچال های قلل سر به فلک کشیده آن منشا گرفته و به رود یلان در قعر دره های عمیق کوهستان های متراکم غرب استان اصفهان میریزد.

روستای بنه کمر فریدونشهر

گلهای محمدی با عصاره های بهشتی و عسل طبیعی به عنوان یکی از نمادهای هویتی این روستاشناخته می شود و این موهبت الهی را به عنوان منبعی برای در آمد اهالی این روستا پیشنهاد می کنیم.

پوشش مردم روستا

لباس سنتی آنها، هنوز هم میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تأكید و تعصب از خود نشان می‌دهند، در مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه بنام شلوار دبیت و در زنها پیراهن بلندی وشلوار قری که از پارچه‌های گلدار و رنگارنگ است.

 

 

 

 

 

 

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

روستای بنه کمر فریدونشهر

منبع : وبلاگ بنه کمر۹۳

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی