کنگاور
کنگاور
كنگاور یكی از شهرهای قدیمی ایران است كه قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. بعد از شكست ایران، عرب‌ها نام ....


موقعیت کنگاور روی نقشه آب و هوای کنگاور
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

كنگاور یكی از شهرهای قدیمی ایران است كه قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. بعد از شكست ایران، عرب‌ها نام آن را قصرالصوص نامیدند. كنگاور به دلیل همجواری با معبد باستانی آناهیتا، اهمیت ویژه‌ای داشته است. این شهر تا زمان ساسانیان آباد بود، ولی پس از غلبه عرب‌ها ویران شده است. در حال حاضر آثار قلعه خرابه سنگی معبد آناهیتا در محله گچ كن آن باقی مانده است.

در این شهر، خسرو پرویز بر روی صفحه‌ای، بنای ستون داری از گچ و آجر ساخته بود. یاقوت حموی در قرن هفتم هجری قمری نوشته است كه ساختمان‌های ساسانیان بیست ذرع از سطح زمین بلند تر است. شهر كنگاور به دلیل بقایای كاخ یا معبد آناهیتا شهرت ملی و جهانی دارد.

مراكز دیدنی و تاریخی

معبد آناهیتا
پل آجری كوچه
حمام حاج اصغر خان
حمام حسن خان
حمام بزرگ
قلعه ساری اصلان
چشمه عبدل
چشمه هندی آباد
چشمه صیفور
امامزاده سید جمال‌الدین
امامزاده باقر
مسجد جامع
مسجد امامزاده كنگاور

صنایع و معادن

صنایع كارخانه‌ای مانند تولید ادوات كشاورزی، سنگ‌بری، ‌نمك‌كوبی، بتن و تیرچه بلوك سازی و موزاییك سازی و غیره دایر و فعال است. معادن سنگ ساختمانی واقع در باختر و خاور كنگاور مورد بهره برداری قرار دارد.

کشاورزی و دام داری

در شهرستان كنگاور به علت منابع آبی فراوان و خاك حاصل‌خیز كشت و زرع از رونق ویژه ای برخوردار بوده و كشاورزی به شیوه سنتی بازدهی خوبی دارد. منابع آب كشاورزی در سطح شهرستان بسیار متنوع بوده و علاوه بر رودخانه، ۱۹ رشته كاریز، ۳۸ دهنه چشمه و تعداد زیادی چاه ژرف و نیمه ژرف مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات كشاورزی كنگاور عبارتند از گندم، جو، ذرت، چغندرقند، تره بار، بنشن، گیاهان علوفه ای، انگور، سیب، گردو، زردآلو،‌ گلابی. دام داری در شهرستان كنگاور به دو شیوه صنعتی، شامل پرورش بیش از ۳۰۰ گاو و بیش از ۱۰۰۰ راس گوسفند و سنتی كه توسط روستاییان و عشایر انجام می شود رواج یافته و از بازده نسبتا خوبی برخوردارشده است. به گونه ای كه فرآورده های دامی و دام از جمله اقلام صادراتی كنگاور به شمار می رود. پرورش طیور نیز بسیار رایج است و علاوه بر آن‌چه در روستاها تولید می شود در حوالی شهر كنگاور هم تعداد زیادی واحد صنعتی فعال وجود دارد. زنبورداری شامل بالغ بر ۷۰۰۰ كندوی مدرن، و ۲۰۰ كندوی بومی است كه میانگین تولید عسل سالیانه هر كندو به حدود ۱۰ كیلو می رسد.

مشخصات جغرافیایی

كنگاور مركز شهرستان كنگاور در ۸۷ كیلومتری شمال خاوری كرمانشاه و در مسیر كرمانشاه – همدان واقع شده است. كنگاور در ۵۷ درجه و ۴۷ دقیقه درازای جغرافیایی و ۳۰ درجه و ۳۴ دقیقه پهنای جغرافیایی، در بلندی ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. كنگاور اولین بخش خاوری استان كرمانشاه است و از شمال به شهرستان اسدآباد، از خاور به شهرستان تویسركان، از جنوب به شهرستان نهاوند و از باختر به شهرستان صحنه محدود است. خرم رود و رود سراب كنگاور از مهم ترین رودخانه های این شهرستان بوده که رود سراب کنگاور با گذشتن از قسمت های باختری شهر، در كرمانشاه به رود گاماسیاب می پیوندد. آب و هوایاین منطقه نسبتا سرد و نیمه خشك بوده و كوه های پر آفتاب (در ۵ كیلومتری شمال باختری)، سه سنگه (در حدود ۶ كیلومتری شمال باختری) و كوه سرتخت (در حدود ۲ كیلومتری شمال) این شهر را در بر گرفته اند. مطابق سرشماری سال ۱۳۷۵ شهر كنگاور ۵۰۲۶۹ نفر جمعیت داشته است.
کنگاور

کنگاور

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی