رامهرز
رامهرز
رامهرمز‌در۹۵ كیلومتری خاور اهواز قرار‌ گرفته و منسوب‌به‌هرمز ساسانی است. بررسی های باستان‌شناسی استقرار ....


موقعیت رامهرز روی نقشه آب و هوای رامهرمز
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

رامهرمز‌در۹۵ كیلومتری خاور اهواز قرار‌ گرفته و منسوب‌به‌هرمز ساسانی است. بررسی های باستان‌شناسی استقرار انسان در دشت رامهرمز را حد اقل تا هزاره ششم پیش از میلاد مشخص نمود.علاوه بر كشف آثاری مربوط به دوره عیلامی شواهد مربوط به شكوفایی منطقه در دوره ساسانی و اسلامی نیز یافت شده است. شهرستان رامهرمز در سال های اخیر مجددا اهمیت گذشته خود را به دست آورده و رو به توسعه و ترقی نهاده و امروزه از شهرستان‌های مهم استان خوزستان به شمار می‌رود. در بعضی از روستاهای این شهرستان قالی بافی، جاجیم بافی، خورجین بافی و سیاه چادر به صورت محدود بافته می شود كه صرفاً جنبه خود مصرفی دارد. از آثار منطقه رامهرمز می توان تل گستر، تل برمی، قلعه داو دختر، قلعه عظیم یزدگرد و مختارك، سد تاریخی جره(سارو)، بقعه علمدار و قدمگاه امام رضا(ع)، باغ صمیمی، خانه امیر مجاهد و بقعه سید حسین زاهدون را نام برد.

مکان های دیدنی و تاریخی

از مكان‌های‌دیدینی و تاریخی شهرستان رامهرمز می توان تل گستر، تل برمی، قلعه داو دختر ، قلعه عظیم یزدگرد و مختارك، سدتاریخی جره(سارو)، بقعه‌علمدار و قدمگاه‌امام رضا(ع)، باغ صمیمی، خانه امیر مجاهد و بقعه سید حسین زاهدون را نام برد.

صنایع و معادن

در مركز شهرستان رامهرمز كارخانه‌های تولید قیر سازی، آجر و آهك پزی و تولید گچ وجود دارد كه به صورت بخش خصوصی دایر شده است. معادن گچ در شمال رامهرمز در ابتدای راه رامهرمز به ایذه قراردارد كه به طریقه مكانیكی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کشاورزی و دام داری

اقتصاد رامهرمز براساس زراعت، دام‌داری، باغ‌داری و كارگری بنا نهاده شده است. كشاورزی در این شهرستان به صورت سنتی انجام می گیرد و كشاورزی مدرن و مكانیزه در هیچ جای این شهرستان مشهود نیست. نوع كشت بیش تر آبی بوده و كشت دیم فقط به گندم و جو اختصاص یافته است. منابع آب كشاورزی، رودخانه و چشمه و در بعضی از روستاها چاه‌های عمیق و نیمه عمیق‌هستند. ازعمده تولیدات كشاورزی این شهرستان می توان گندم، جو، یونجه، خرما و تره باررا نام برد. دام‌داری نیز در این شهرستان به صورت سنتی در كنار كار و كشاورزی انجام می‌گیرد. مناطق شمالی، خاوری و جنوب خاوری این شهرستان مناسب ترین مراتع برای چرای دام های این شهرستان هستند. از جمله چراگاه «چهل پلكانی» در شمال رامهرمز كه ایلات و عشایر كوچ رو در فصل پاییز و زمستان به این منطقه وارد می شوند قابل ذكر است. فراورده های دامی و گوشت رامهرمز از جمله صادرات این شهرستان به منطقه به شمار می رود.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان رامهرمز با ۴۲۵۷ كیلومتر مربع مساحت در خاور استان خوزستان واقع شده که از شمال به شهرستان های ایذه و مسجد سلیمان، ‌از خاور به استان كهكیلویه و بویراحمدی، از باختر به شهرستان اهواز و از جنوب به شهرستان بندر ماهشهر محدود است. مركز آن شهر رامهرمز است كه با ۳/۷ كیلومتر مربع مساحت در ۱۰۰ كیلومتری خاور اهواز بین ۳۱ درجه و ۱۶ دقیقه ی پهنای شمالی و ۴۹ درجه و ۳۷ دقیقه ی درازای خاوری نسبت به نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد و بلندی آن از سطح دریا ۱۶۰ متراست. آب و هوای رامهرمز گرم بوده و رودخانه جراحی از خاور رامهرمز می گذرد. رامهرمز بر سر چهارراهی قرار گرفته است.
راه آسفالته به سوی جنوب خاوری به درازای ۹۰ كیلومتر تا بهبهان
راه آسفالته به سوی شمال خاوری به درازای ۵۷ كیلومتر تا باغملك (جانكی)
راه آسفالته اصلی به سوی جنوب باختر تا راه اصلی آسفالته اهواز – بندر ماهشهر به درازای ۳۹ كیلومتر
راه اصلی به سوی شمال باختری به درازای ۱۵ كیلومتر
فاصله هوایی شهرستان رامهرمز تا تهران ۵۵۲ كیلومتر است.
وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

رامهرمز نام شهری از بناهای هرمز پادشاه ساسانی در حوالی شوشتر است که در قدیم به آن «سمنگان» می‌گفته‌اند که آن را ساده كرده، «رامز» و منسوب به آن جا را «رامزی» و «رامی» می‌گویند. یاقوت حموی می گوید كه رامهرمز متشكل از دو كلمه رام (به پارسی یعنی مقصود) و هرمز (نام یكی از خسروان ساسانی) بوده است. برخی می گویند رامهرمز نامی كوتاه شده از رامهرمزاردشیر بوده و این شهری است نام دار در خوزستان و عامه مردم خوزستان این شهر را رامزی گویند. برخی نیز گفته اند به دلیل بنا شدن شهر رامهرمز در دوره هرمز ساسانی نام این شهر رامهرمز شده است. در جغرافیای تاریخی قدمت خوزستان را بیش از ۶۰۰۰ سال می دانند و پیدایش قدیمی ترین تمدن بشری در شوش مشخص گردیده و در دوران هخامنشیان و اشكانیان و ساسانیان نه تنها بر عظمت منطقه افزوده گشت بلكه شهرهایی نیز در آن دوران ایجاد شده كه بدون شك رامهرمز یكی از آن شهرهابوده است. ویرانه های «اسك» بین راه رامهرمز و ارجان در راه بهبهان و ویرانه های «طاق نصرت» به جای مانده از دوره ساسانی در شهر رامهرمز، گذشته پرشكوه تاریخی آن را نشان می دهد. در قرن ۴ هـ . ق رامهرمز به سبب كرم ابریشمی كه در آن به عمل می آمد و به دیگر نقاط صادر می شد شهرت جهانی داشت. شهرستان رامهرمز در سال های اخیر مجددا اهمیت گذشته خود را به دست آورده و رو به توسعه و ترقی نهاده و امروزه از شهرستان های مهم استان خوزستان به شمار می رود.

رامهرز

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی