نیر
نیر
یكی از شهرستان های استان اردبیل است كه در باختر این استان واقع شده است. صنایع دستی این شهرستان را فرش ....


موقعیت نیر روی نقشه آب و هوای نیر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

یكی از شهرستان های استان اردبیل است كه در باختر این استان واقع شده است. صنایع دستی این شهرستان را فرش بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی تشكیل می دهند. تنوع محصولات این شهرستان سبب تنوع صادرات منطقه شده است. سنگ مرمر، ‌گندم، جو، علوفه، چغندر قند، دام و فرآورده های دامی، مرغ، فرش، گلیم و عسل ‌ازمهم ترین صادرات منطقه به شمار می آیند. در سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت شهر نیار ۵۰۹۱ نفر بود. مردم این شهرستان به زبان آذری صحبت می كنند و عموما مسلمان و شیعه مذهب است.

مکان های دیدنی و تاریخی

تپه باستانی بونیوغون یکی از مکان های دیدنی و زیبای شهرستان نیر است.

صنایع و معادن

در شهرستان نیر هنرهای زیبا و اصیلی از پنجه های هنرمند زنان و دختران منطقه به وجود می آید که علاوه بر ارزش هنری، از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت فراوانی است. از میان این هنرهای زیبا و اصیل می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی و بافتن دوزی اشاره نمود. بافته های داری منطقه بیش تر در کارگاه های خانگی تولید می شوند که نشان دهنده قدمت و اصالت این هنرها می باشند. دیدن این کارگاه ها و هنرمندان این صنایع مطالب گفته شده را تایید می کند. معادن سنگ از قبیل سنگ مرمر و سنگ های ساختمانی در این شهرستان وجود دارند.

کشاورزی و دام داری

شهرستان نیار منطقه ای كشاورزی است و انواع محصولات از قبیل گندم، جو، گیاهان علوفه ای، چغندر قند و سیب از جمله محصولات این منطقه است. این شهرستان به لحاظ كوهستانی بودن و داشتن مراتع خوب دارای اهمیت دام داری است.

مشخصات جغرافیایی

این شهر در ۴۷ درجه و ۵۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۸ درجه و ۲ دقیقه عرض جغرافیایی در بلندی ۱۶۰۰ متری از سطح دریا واقع است. آب و هوای این شهرستان نسبتا سرد و خشک و نیمه خشک می باشد. شهرستان نیار از غرب با سراب از شمال شرق با اردیبل و از جنوب با استان آذربایجان شرقی هم جوار است. شهر نیار مركز شهرستان نیار، در ۳۵ كیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر راه اصلی اردبیل- سراب قرار گرفته است. نیار در مسیر راه اصلی اردبیلسراب واقع شده است و از این طریق به طول ۳۵ كیلومتر به سوی شمال شرقی تا اردبیل و به طول ۴۵ كیلومتر به سوی جنوب غربی تا سراب فاصله دارد.

نیر

نیر

نیر

نیر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی