بیله سوار
بیله سوار
نام قدیمی بیله سوار، «آران» به معنی دشت آفتابگیر بوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند. بیله ....


موقعیت بیله سوار روی نقشه آب و هوای بیله سوار
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

نام قدیمی بیله سوار، «آران» به معنی دشت آفتابگیر بوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند. بیله سوار در گوشه شمال شرقی آذربایجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ كیلومتر از سمت خاور با دریای مازندران قرار دارد. مهم ترین صنایع دستی شهرستان بیله سوار گلیم و جاجیم بافی است كه گلیم جزو صادرات شهرستان محسوب می شود. بیله سوار مركز مهم بازرگانی بوده دارای گمرک فعالی است و به علت موقعیت گمركی و از نظر مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه گسترش یافته است.

مکان های دیدنی و تاریخی

سواحل رودخانه قره سو که از جنوب به شمال شهرستان بیله سوار جریان یافته، از جمله گردشگاه های مهم مردم به شمار می آیند.

صنایع و معادن

صنایع دستی مهم ترین صنعت بیله سوار را تشكیل می دهند. بیله سوار مركز مهم بازرگانی بوده دارای گمرک فعالی است. بیله سوار به علت موقعیت گمركی و از نظر مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه گسترش یافته است.

کشاورزی و دام داری

شغل اصلی ساكنان بیله سوار كشاورزی و بازرگانی می باشد. خاک حاصل خیز و آب و هوای مساعد برای كشاورزی و دام پروری و وجود نیروی انسانی فعال سبب رونق كشاورزی و دام پروری در منطقه شده است. آب كشاورزی از رودها تامین می شود و گندم و جو، كنجد، پنبه، بنشن، گیاهان علوفه ای، چغندر قند و سیب از عمده ترین محصولات كشاورزی بیله سوار هستند. دام پروری نیز در این شهرستان رونق دارد و انواع فرآورده های دامی جزو فرآورده های صادراتی شهرستان محسوب می شود.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

نام قدیمی بیله سوار، آران به معنی دشت آفتابگیربوده است كه بعد ها آن را بیله سوار نامیده اند. حمدالله مستوفی در « نزهه القلوب » درباره بیله سوار می نویسد:« از اقلیم پنج است. امیری پیله سوار نام یعنی سردار بزرگ از امرای آل بویه ساخت و اكنون به قدر دیهی مانده است. آبش از رود باجروان است و حاصلش غله باشد ». بیله سوار بین دو رود « بالها رود » و « آب بیگلر » گسترده است. این بخش با نام پیله سوار هم شناخته می شود. برخی ها معتقدند نادرشاه افشار هنگامی كه برای تاجگذاری به « اصلاندوز » می رفت ( سال ۱۱۴۸ هـ . ق ) ارتشی مجهز به انبوه فیل ها او را همراهی می كردند و برای مدتی در این منطقه ماندند.
این سرزمین در تاریخ دیر پای خود حوادث بسیاری را از سر گذرانده است كه می توان از هجوم و حمله قوم «اوغور» و تغییر زبان و دین مردم، ‌تشكیل قشون قزلباش از عشایر شاهسون توسط شاهان صفوی، حملات روس ها در زمان عباس میرزای قاجار و هجوم و اشغال آذربایجان توسط سربازان روسیه در جنگ اول و دوم جهانی، نام برد.
مشخصات جغرافیایی

بیله سوار در گوشه شمال شرقی آذربایجان و در جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ كیلومتر از سمت مشرق با دریای خزر قرار دارد. بیله سوار از قسمت مشرق و شمال شرق و جنوب شرق با خاک جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و بلندی متوسط آن ۹۰ متر از سطح دریاست. رود بلغارچان از كنارش می گذرد.شهر بیله سوار مرکز این شهرستان در ۴۸ درجه و ۲۲ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۹ درجه و ۲۳ دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. آب و هوای آن معتدل و مرطوب است. شهر بیله سوار در مسیر راه اصلی گرمی – پارس آباد قرار دارد. از این طریق ۵۸ كیلومتر به سوی شمال غربی با پارس آباد و ۵۶ كیلومتر به سوی جنوب غربی با گرمی فاصله دارد.

بیله سوار

بیله سوار

بیله سوار

بیله سوار

بیله سوار

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی