پارس آباد
پارس آباد
دشت مغان (بر اساس داده های كتاب های جغرافیایی قدیم ) روزگاری آباد بود و رونق داشت. اما بعدها بر اثر حوادثی ....


موقعیت پارس آباد روی نقشه آب و هوای پارس آباد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

دشت مغان (بر اساس داده های كتاب های جغرافیایی قدیم ) روزگاری آباد بود و رونق داشت. اما بعدها بر اثر حوادثی نامعلوم از میان رفت. نمونه بارز روستاهای كهن و تاریخی دشت مغان , روستای پر جمعیت “اولتان “‌ است كه دارای آبادی هایی بود كه آنها را به اسامی دوازده گانه‌ماه‌های سال می نامیده اند. در مورد نام (پارس آباد) گفته اند كه شخصی به نام مهندس پارسا برای نخستین بار در این قسمت از دشت مغان به كارهای كشاورزی و عمرانی پرداخت و پارس آباد برگرفته از نام او است. پس از تشكیل شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان و احداث سد ارس در منطقه میل مغان , پارس آباد رونق یافت و روبه توسعه و گسترش نهاد.

مراكزتاریخی وباستانی

قلعه اولتان

• برج قارلوجا
• تپه خرمن
• تپه نادر
• پل خدا آفرین

جاذبه های طبیعی

• زیستگاه خروسلو
• زیستگاه آقابابا
• زیستگاه حسن دره سی
• گورستان اصلاندوزمغان

صنایع و معادن

صنایع دستی و ماشینی صنایع شهرستان ژارس آباد را تشكیل می دهند. عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می ‌كنند که‌نقش و نگارهای زیبای روی بدنه‌ آن ها بیش ‌تراز طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آن ها الهام گرفته است. با این که در گذشته ساخت ورنی در این منطقه رواج زیادی داشته است، اما متاسفانه گرانی این محصول رفته رفته از شمار مشتریان داخلی آن کاسته است. هم اكنون ورنی بافان مغان براساس نیاز بازارهای داخلی یا خارجی به تولید آن می ‌پردازند، به همین خاطر از تولید این محصول تا حد زیادی کاسته شده است.

کشاورزی و دام داری

كشاورزی در این منطقه به دلیل اقدامات انجام شده پیشرفته و صنعتی است و گندم و جو، ذرت، سویا، برنج، تره بار، بنشن، چغندر قند، سیب، گلابی، انار، پسته و انگور از مهم ترین محصولات منطقه هستند. دام داری در این منطقه به صورت سنتی رایج بوده و بیش تر در مناطق اطراف شهرستان دیده می شود.

مشخصات جغرافیایی

شهر پارس آباد مرکز شهرستان، در ۴۷ درجه و ۵۵ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۹ درجه و ۳۹ دقیقه عرض جغرافیایی و در بلندی متوسط ۴۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این شهر در منطقه ای جلگه ای و دشتی قرار دارد و رود ارس از كنار آن می گذرد. آب و هوای آن معتدل و نیمه مرطوب است. مسیرهای دسترسی به این منطقه عبارت اند از:
– راه پارس آباد – گرمی به سوی جنوب به طول ۱۱۴ كیلومتر .
– راه پارس آباد – صفرلو به سوی جنوب باختری به طول ۹۵ كیلومتر این راه تا مرز بازرگان.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

دشت مغان، بر اساس داده های كتاب جغرافیای قدیم روزگاری آباد بود و رونق داشت. اما بعدها بر اثر حوادثی نامعلوم از میان رفت. نمونه بارز روستاهای كهن و تاریخی دشت مغان، روستای پرجمعیت «اولتان» است كه دارای سابقه تاریخی مهم است. گفته می شود در قدیم، این روستا دارای آبادی هایی بود كه آن ها را به اسامی دوازده گانه ماه های سال می نامیده اند. در مورد نام « پارس آباد » گفته می شود كه شخصی به نام مهندس پارسا برای نخستین بار در این قسمت از دشت مغان به كارهای كشاورزی و عمرانی پرداخت و پارس آباد برگرفته از نام او است. پس از تشكیل شركت كشت و صنعت و دام پروری مغان و احداث سد ارس در منطقه میل مغان، پارس آباد رونق یافت و رو به توسعه و گسترش نهاد.
پارس آباد

پارس آباد

پارس آباد

پارس آباد

پارس آباد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی