هشترود
هشترود
هشترود (سراسکند) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان هشترود است. این شهر در بین مختصات ....


موقعیت هشترود روی نقشه آب و هوای هشترود
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

هشترود (سراسکند) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان هشترود است. این شهر در بین مختصات جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۷ درجه و ۲۴ دقیقه عرض شمالی و ۴۶ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴۷ درجه و ۲۴ دقیقه طول شرقی واقع شده و به‌طور متوسط ۱۱۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. هشترود در ۱۰۱ کیلومتری غرب میانه و ۱۳۴ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده و مساحت آن ۶,۲۴ کیلومتر مربع می‌باشد.

جمعیت این شهر برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۱۸,۴۱۳ نفر برآورد شده‌است که از این جهت، سیزدهمین شهر آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. برطبق همین آمار، از مجموع جمعیت شهر هشترود ۹,۳۳۷ نفر مرد و ۹,۰۸۱ نفر زن بوده‌اند؛ همچنین شمار خانوارهای این شهر ۴,۴۹۳ خانوار بوده‌است.

هشترود به وسیله چند رودخانه فرعی سیراب می‌شود. در این میان، رودخانه قرانقوچای که از پیرامون این شهر می‌گذرد، بزرگ‌ترین رودخانه منطقه بوده و یکی از شاخه‌های سفیدرود محسوب می‌شود. همچنین در هشترود و اطراف آن، چندین چشمه آبگرم معدنی وجود دارد.

کوه‌های هشترود که در امتداد کوهستان سهند کشیده شده‌اند، در سمت غربی این شهر قرار گرفته‌اند؛ از میان این کوه‌ها، ارتفاع پنج کوه بیش از ۲۰۰۰ متر بوده و بلندترین آن‌ها «آق‌داغ» با ۲۹۵۰ متر ارتفاع است. در لایه‌های مختلف این کوه‌ها ذخایر معدنی متعددی نظیر آهک، آهن، گچ و نمک یافت می‌شوند.

آب و هوای هشترود کوهستانی بوده و میانگین سردترین دمای آن ۳- درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه ژانویه و میانگین گرم‌ترین دمای آن ۳۴+ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه اوت است. همچنین متوسط بارندگی سالیانه در این شهر بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر متغیر است.

برپایه اولین تقسیمات کشوری در ایران، هشترود از شهرهای تابعه شهرستان مراغه به‌شمار می‌رفت؛ در سال ۱۹۴۸ از این شهرستان جدا شده و به شهرستان تبریز پیوست؛ سرانجام در سال ۱۹۶۰ مستقل شد و به‌عنوان یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی شناخته‌شد.

عموم ساکنان هشترود به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و غالب آن‌ها پیرو مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند. از محصولات تولیدی این شهر می‌توان به حبوبات، عسل، غلات، کره، میوه‌جات، علوفه و محصولات حیوانی اشاره کرد.

صنعت در هشترود ضعیف بوده و درآمد حاصل از آن بسیار ناچیز است و از این شهر از این نظر یکی از عقب‌مانده‌ترین شهرهای استان محسوب می‌شود؛ با این وجود، قالی‌بافی در هشترود و روستاهای تابعه آن بسیار پررونق است.

هشترود

هشترود

هشترود

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی