ملکان
ملکان
یکی از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملک كندی(ملكان) ....


موقعیت ملکان روی نقشه آب و هوای ملکان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

یکی از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملک كندی(ملكان) نشان می دهد که این منطقه روزگاری دارای تمدنی باشكوه بوده است و آثار به دست آمده از آن به روزگار ساسانی باز می گردد. دریاچه ملکان و پل دختران از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان ملکان به شمار می آیند
مکان های دیدنی و تاریخی

دریاچه ملکان و پل دختران از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان ملکان به شمار می آیند.
ورودی شهرستان ملکان با نشان انگور

صنایع و معادن

عمده ترین صنایع شهرستان ملکان، صنایع مرتبط با فرآورده های كشاورزی است و انواع خشک بار از كارخانه های تهیه خشک بار در این شهرستان تولید می شود. از دیگر صنایع این شهرستان می توان از صنایع مربوط به آرد سازی، نان ماشینی، چوب بری، تولید مواد غذایی از قبیل ماكارونی، رب، كیک و … قطعات صنعتی و پلاستیكی، سنگ بری، اجاق گاز و… نام برد. هم چنین دو معدن سنگ ساختمانی لاشه با میزان برداشت سالیانه ۲۵۰۰۰ تن و چند معدن شن و ماسه در این منطقه مورد بهره برداری است.

کشاورزی و دام داری

ملكان به سبب حاصل خیزی خاک و مساعد بودن اوضاع جوی و دسترسی آسان به آب های سطحی و زیرزمینی مركز كشاورزی مهمی است كه عمده ی محصولات آن غلات، میوه به ویژه انگور، صیفی جات و سیب زمینی است. دام داری و پرورش طیور نیز در ملکان اهمیت زیادی دارد و انواع فرآورده های دامی نظیر لبنیات، پوست و پشم از جمله صادرات این شهرستان است. پرورش دام در این بخش بیش تر شامل: گاو، گوسفند و بز بوده كه به شیوه ی روستایی و صنعتی توسط روستاییان صورت می گیرد و به صورت گوشت و یا دام زنده به سایر نقاط ارسال می شود. علاوه بر آن پرورش طیور به دو شیوه سنتی و صنعتی شامل: پرورش مرغ، ‌خروس، بوقلمون رواج دارد كه علاوه بر مصارف داخلی مقداری هم صادر می شود. ملكان در ۱۰ كیلومتری مراغه و در ۱۵۵ كیلومتری تبریز قرار گرفته و راه ارتباطی آذربایجان شرقی – كردستان و آذربایجان شرقی – آذربایجان غربی از این شهرستان عبور می كند.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

ملكان در گذشته ملک کندی نام داشته كه به زبان محلی به معنای روستای شاه است. شهرستان ملكان از شهرهای قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملک كندی(ملكان) نشان می دهد که این منطقه روزگاری دارای تمدنی باشكوه بوده است و آثار به دست آمده از آن به روزگار ساسانی باز می گردد.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان ملكان یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است. ملكان از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است. مرکز این منطقه در ۴۶ درجه و ۰۶ دقیقه درازای خاوری و ۳۷ درجه و۰۸ دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهرستان از شمال به حومه بناب، از جنوب به شهرستان میان دوآب، از خاور به مراغه و از باختر به دریاچه ارومیه محدود می شود. ملكان در ۱۰ كیلومتری مراغه و ۱۵۵ كیلومتری تبریز قرار گرفته است. ملكان در جلگه ای هموار و رسوبی بر كرانه جنوب خاوری دریاچه ارومیه قرار گرفته و آب و هوای آن نسبتاً گرم و زمستان های آن معتدل است.

ملکان

ملکان

ملکان

ملکان

ملکان

ملکان

ملکان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی