پولادشهر
پولادشهر
پولادشهر شهری است در بخش مرکزی شهرستان لنجان استان اصفهان.[۱] این شهر در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان ....


موقعیت پولادشهر روی نقشه آب و هوای فولاد شهر
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

پولادشهر شهری است در بخش مرکزی شهرستان لنجان استان اصفهان.[۱] این شهر در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده‌است و مساحت آن بالغ بر ۷۷۰۰هکتار است. این شهر یکی از سه شهر جدید در اصفهان می‌باشد. ارتفاع پولادشهر که در دشت طبس واقع شده ۱۶۲۰ تا۱۸۰۰ متر از سطح دریا ذکر شده است.

شهر جدید پولادشهر در بخش مرکزی شهرستان لنجان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان، در محور ارتباطی اصفهان شهرکرد واقع شده است. این شهر مساحتی بالغ بر ۷۷۰۰ هکتار دارد.

پولادشهر درسال ۱۳۴۲ برای اسکان کارمندان ذوب آهن تأسیس شد و از سال۱۳۶۳ به عنوان یک شهر جدید فعالیت خود را آغازنمود و هم اکنون بیش از ۱۰۸۵۴۹ نفر جمعیت دارد.

به علت نزدیکی به مرکز استان و همچنین دسترسی آسان به صنایع بزرگی همچون ذوب آ هن اصفهان، فولاد مبارکه و همچنین کارخانه سیمان سپاهان دیزیچه این شهر به مکانی مناسب جهت اسکان تبدیل گردیده است. دیگر مزایای زندگی در این شهر جدید نزدیکی به مراکز آموزش عالی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می‌باشد. این شهر از شمال به شهرستان فلاورجان، از جنوب به کارخانه ذوب آهن و اراضی شهرستان لنجان، از شرق به کوه نمتک و از غرب به رشته کوه پنجی محدود می‌باشد.

پولادشهر از شش مرکز آموزش عالی امین، صنعتی فولاد و مخابرات، فرزانگان جامی پیام نور یک مرکز نمایندگی علمی بین‌المللی فناوری اطلاعات و یک ورزشگاه بهره می‌برد

نام پیشین پولادشهر تا قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی “آریاشهر” بوده است که بعد از آن در سایه تحولات فرهنگی بعد از انقلاب به پولادشهر تغییر نام داده و در زبان محاوره‌ای نیز به علت تکرار بسیار فولادشهر بیان شده است.

این شهر به عنوان محل اصلی اقامت کارکنان و کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان، از پیش از انقلاب صاحب تیم فوتبال در سطح اول مسابقات لیگ باشگاهی ایران بوده است.

ورزشگاه بزرگ پولادشهر به عنوان ورزشگاه اختصاصی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان در این شهر و در ورودی این شهر خود نمایی می‌کند، مقر اصلی دفتر باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن اصفهان نیز در سایت اصلی این باشگاه قرار دارد، این ورزشگاه مدتی است که بطور موقت جهت برگزاری بازی‌های خانگی باشگاه سپاهان اصفهان تا زمان آماده سازی ورزشگاه اختصاصی این باشگاه، ورزشگاه نقش جهان، در اختیار دیگر باشگاه لیگ برتری استان اصفهان قرار گرفته است.

ساکنین اولیه پولادشهر غالبا مهندسین روس سازنده ذوب آهن بودند همینطور کارکنان ذوب آهن که از سرتاسر ایران به پولادشهر مهاجرت کرده و با شروع جنگ تحمیلی مهاجرینی از خوزستان نیز به این شهر آمدند، پیش بینی می‌شود بااحداث مسکن‌های مهراصفهان در پولادشهر و مصوبه فوریت احداث مترواصفهان-پولادشهر رشد جمعیتی این شهر بشدت افزوده شده وجمعیت آن به چندصدهزارنفرافزایش یابد.

پولادشهر

پولادشهر

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی