ورنامخواست
ورنامخواست
وجه تسمیه نام ورنامخواست مبین قدمت زیاد آن می باشد و حتی بنای ان را قبل از دوره ساسانیان می دانند اما ....


موقعیت ورنامخواست روی نقشه آب و هوای ورنامخواست
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

وجه تسمیه
نام ورنامخواست مبین قدمت زیاد آن می باشد و حتی بنای ان را قبل از دوره ساسانیان می دانند اما چنانچه از قرائن بر می آید (ور) در زبان فارسی به معنی خانه ، قلعه و قصر است كه در آن افراد نامدار و دلیری زندگی می كرده اند. روستاها و آبادیهای منطقه را در گذشته با پسوند ورنامخواست می شناخته اند مانند ریزورنامخواست یا سده ورنامخواست ، كلمه ورنامخواست خاص این شهر می باشد و در هیچ كجای ایران چنین نامی وجود ندارد و كلمه غلام خاص كه در گذشته در لهجه های محلی برآن اطلاق می شد یك تحریف بیجاست و نام درست آن برحسب دفاتر دیوانی و مالیاتی ورنامخواست است .

زبان مردم شهر ورنامخواست

گویش زبانی مردم بومی شهر ورنامخواست زبانی فارسی است و چون زبان فارسی خود ادامة زبانهای باستان ایران می باشد. مردم این شهر واژه های بسیاری از زبان پهلوی را در گویش شان بكار می برند این واژه های پهلوی خود گویای قدمت دیرینه این دیار است.

موقعیت جغرافیائی شهر ورنامخواست

شهر ورنامخواست یكی از هشت شهر منطقة لنجان علبا در جنوب غربی استان اصفهان و در۱/۵ كیلومتری مركز شهرستان در محور ارتباطی زرین شهرـ مباركه بر روی جلگة رسوبی زاینده رود واقع شده است. نواحی شمال غربی شهر توسط ارتفاعات نه چندان بلند معروف به كوهچه كلودان مشرف به زاینده رود محصور گردیده است . اختلاف ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۵۰ متر است و محدوده جغرافیائی آن طبق یك نقشه و كروكی قدیمی به نقاط ذیل می رسیده است : از شمال به زاینده رود ، از جنوب به اراضی كشاورزی و روستائی اشیان و سورچه ، از غرب به مجتمع صنایع دفاع و اراضی كشاورزی چمگردان و سده و دره میر آبی ورنامخواست منتهی گردیده است. ورنامخواست بعلت قرارگرفتن در كنار رودخانه زاینده رود و برخورداری از اراضی حاصلخیز یكی از نواحی پر رونق كشاورزی در استان اصفهان محسوب می گردد.

آثار و بناهای تاریخی شهر ورنامخواست

امامزاده سیّد ابراهیم : سیّدابراهیم ابن سیّد بهاءالدین محمدابن الامام موسی ابن جعفر (ع)

تاریخ دقیق ورود و همچنین تاریخ دقیق وفات امامزاده سید ابراهیم در ورنامخواست بدرستی معلوم نیست كه در چه سنه ای رخ داده است. بنا به سابقه موجود در ادارة اوقاف زرین شهر مربوط به سنه ۴۲۴ هجری قمری مكتوب گردیده است.

مسجد سرآب و حاج جلال

كبوترخانه (برج)

قلعه های قدیمی

خصوصیات جمعیتی و اجتماعی

وضعیت شهر ورنامخواست در دیدگاه اداری ـ آماری همواره در حال تغییر بوده است . ورنامخواست در سالهای ۴۵ و ۵۵ بنا به تعبیر آماری كه نقاط مسكونی بیش از ۵۰۰۰نفر را جزء نقاط شهری بحساب آورده ، بعنوان شهر شناخته می شود ولی در آمارگیری سال ۱۳۶۵ از آنرو كه فاقد شهرداری بوده جزء مناطق روستائی بحساب امده است پس از آن با برخورداری از شهرداری در سال ۱۳۶۸ طی تصویبنامة هیئت وزیران بشماره ۶۳۰۴/ت ۱۲۳ مورخ ۲۵/۲/۱۳۶۸ بعنوان شهر شناخته می شود . و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر۱۷۳۸۴ نفر و ۵۰۵۶ خانوار می باشد.

ورنامخواست

ورنامخواست

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی