مشکات
مشکات
شهر مشکات شمالی ترین شهر استان اصفهان که در ۲۵ کیلومتری شهر کاشان ، ۱۹۵ کیلومتری تهران ، ۷۰ کیلومتری ....


موقعیت مشکات روی نقشه آب و هوای مشکات
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شهر مشکات شمالی ترین شهر استان اصفهان که در ۲۵ کیلومتری شهر کاشان ، ۱۹۵ کیلومتری تهران ، ۷۰ کیلومتری قم و ۲۵۰ کیلومتری مر کز استان اصفهان است در حاشیه کویر و مسیر جاده ابریشم حد فاصل بزرگراه قم- کاشان و جاده ترانزیت مرکز جنوب واقع شده است .

جمعیت: این شهر ۴۸۶۹ نفر می باشد(مطابق سرشماری سال ۱۳۹۰)

ارتفاع از سطح دریا : بین ۸۸۰تا۹۱۰ متر

وسعت : ۴۵ کیلومتر مربع

تاریخچه شهر

نام قدیمی این شهر به استناد تاریخ قم و بیان ابن مقفع بطریدآباد بوده است . بنا به روایات تاریخی همزمان با میلاد حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی سه حادثه مهم تاریخی روی داده که یکی از آنها خشک شدن دریاچه ساوه بوده است و این شهر نیز همزمان با ولادت پیغمبر گرامی متولد شده است.

تاریخ قم : بطریده به زبان عربی یعنی تازه سر از آب بیرون آورده

ابن مقفع : گویند که قاسان (کاشان کنونی)دریا بوده و آن را کاسه رود خوانده اند و اول موضعی که از آب باز خروشید
سر بر آورد)( موضع بطریده (مشکات کنونی) بوده است سپس به لحاظ آب و هوای مناسبی که در منطقه بود محل رویش گیاهان خوش بو گردید و از آن پس مشکان(MOSHKAN) و بعدها مشکان (MASHKAN) نامیده شد. همچنین تعدادی از اهالی یکی از روستاهای قدیمی منطقه به این مکان عزیمت و آن محل را محمود آباد نامیدند.در سال ۱۳۸۴ از تجمیع و ادغام این دو روستا و برگرفته از آیه شماره ۳۵ سوره مبارکه نور (الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها..) نام جدید مشکات(MESHKAT) به معنی چراغدان و محل تلالو انوار حق انتخاب گردید.

آثار تاریخی : استخر و قلعه ساروق – قلعه خوابق

زیارتگاه ها : شاهزاده سلیمان واسحاق فرزندان و نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) و محل دفن شهدای گمنام جنگ تحمیلی ،چهار بزرگوار از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) به نامهای جعفر بن موسی بن جعفر – عبدا… بن موسی بن جعفر – اسحاق بن موسی بن جعفر و ام الحسن بن بنات امام حسن (ع) می باشد.

۲۰قطعه سنگ تاریخی با نقوش و کنده کاری از دوران صفویه

گردشگاهها : قنات ورود خانه همزر

مشکات

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی