گوگد
گوگد
موقعیت شهر از نظر وضعیت جغرافیایی گوگد در ۲۱ دقیقه و ۵۰ درجه طول جغرافیای و ۲۸ دقیقه و ۳۲ درجه عرض جغرافیای ....


موقعیت گوگد روی نقشه آب و هوای گوگد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موقعیت شهر از نظر وضعیت جغرافیایی

گوگد در ۲۱ دقیقه و ۵۰ درجه طول جغرافیای و ۲۸ دقیقه و ۳۲ درجه عرض جغرافیای با ارتفاع ۱۸۱۳ متر از سطح دریا و در فاصله ۳۶۰ کیلومتری پایتخت و ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار گرفته است ، جمعیت شهر گوگد بر اساس سرشماری سال ۹۱معادل ۶۰۰۸ نفر می باشد ، شهر گوگد در مسیر راه اصفهان ، خمین ، اراک و غرب کشور واقع شده که از طرف شمال به حد مرز استان مرکزی از طرف جنوب به گلپایگان و از طرف شرق به شهرستان دهق و علویجه و خوانسار و از طرف غرب هم به استان مرکزی محدود می گردد ، مساحت شهر گوگد ۵۸۰ هکتار می باشد، شهر گوگد دارای یک پارک عمومی به مساحت ۱۰ هکتار می باشد، شهر گوگد فاقد جنگل ،کویر، رودخانه و کوهستان می باشد، تنها مسیل هدایت آبهای سطحی و فصلی شهر دیواره سازی و ساماندهی شده و از جنوب به سمت شمال وظیفه هدایت دفع آبهای سطحی شهر گوگد را انجام می دهد.

تاریخچه شهر گوگد

نام شهر گوگد در قدیم یا در ابتدا (قوقه ) بوده و عده ای از ادبا و تاریخ نویسان این كلمه را به معنای محل پهلوانان و جوانمردان معنا نموده اند،كلمه قوقه به مرور زمان تغیر شكل پیدا كرده و در حال حاضر آنرا گوگد تلفظ می كنند.

این منطقه پیش از طلوع اسلام و در زمان اشكانیان جزء نواحی (ماد) بزرگ بوده است كه پس از حمله اسكندر مقدونی یونانیان این ناحیه را (مدیا) می خوانده اند .

این شهر كه لطف و آرامش دلپذیر و مخصوصی دارد در دهه گذشته موقعیت ممتاز ارتباطی یافته و در مسیر راه اصفهان خمین –اراك و غرب كشور واقع شده و به همین دلیل رو به توسعه می باشد ، وجود ارگ تاریخی گوگد كه دومین بنای خشتی و گلی ایران با قدمت ۴۰۰ ساله می باشد موجب جذب مسافرین از سراسر كشور و خارج از كشور شده و در حال حاضر توسط شهرداری گوگد با اجرای بلوار و میدان ارگ و فضای سبز در ضلع جنوب آن در زیبائی و نمایان شدن بنای ارگ وتمایز از فضای مسكونی بسیار موثر بوده و در حال توسعه فضای سبز و زیبا سازی می باشند.

مراکز تفریحی : ارگ تاریخی گوگد ، پارک لاله ، بوستان گل یاس

اماکن تاریخی و دیدنی : ارگ تاریخی گوگد ، مسجد جامع ، امامزاده عمران ابن علی (ع) ، امامزاده علمداران

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران می باشد که در تاریخ و زمان، ساخت آن به حدود چهار قرن پیش نسبت داده می شود. تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به یکصد و سی سال پیش می باشد و نشان می‌دهد نصف بنای ارگ توسط شخصی به نام علیخان به عنوان مهریه به همسرش واگذار شده است و از آن پس به عنوان ارگ علیخانی نامیده شده است.

ارگ گوگد و شهر گلپایگان در مسیر جاده اصلی تجاری دوران قدیم قرار داشتند. در شهر گلپایگان مناری به ارتفاع ۱۸ متر وجود دارد که در دوران گذشته شعله های فروزان آن در شب ها راهنمای کاروانیان بوده که به همین مناسبت به فانوس صحرا شهرت دارد. ارگ گوگد در زمان صلح به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفته و با توجه به وضعیت و موقعیت خاص خود نسبت به کاروانسراهای مجاور محل استراحت کاروان تجار سرشناس و یا حاکمان و والی های سایر ایالات ایران بوده است. به گفته افراد مسن شهر گوگد، آقا محمد خان قاجارنیز در لشکر کشی های خود چند روزی را در این محل استراحت نموده است. ارگ تاریخی گوگد در زمان جنگ و یا حمله اشرار به عنوان دژ نظامی مورد استفاده قرار می گرفته و در روی درب ورودی شمالی قسمتی به عنوان شاه نشین وجود داشته است که هم اکنون به عنوان سوئیت ویژه مورد استفاده قرار می گیرد و حوض آبی در این شاه نشین وجود دارد که هر زمان درب توسط مهاجمین آتش زده می شد، محافظین با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می کرده اند. همچنین سوراخ هایی روی دیوار های مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم ایمنی هشدار دهنده استفاده می شد به این صورت که کبوتر هایی را در این سوراخ ها اسکان می دادند که شب ها با بی قراری و سروصدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمین توسط قلاب و یا نردبان می شدند. از طرفی چاهی در قسمت جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان می دهد برای روزهای مقاومت فکر آب آشامیدنی نیز بوده اند. در روی درب ورودی دو درکوب وجود دارد که بزرگ‌تر را مرد کوب و کوچک‌تر را زن کوب می نامیده اند، که برعکس بقیه مناطق ایران زن کوب در سمت راست قرار می گرفته است. در ساختمان ارگ وجود زیر بنا در اطراف و فضای باز در وسط، همچنین وجود طبقات پایین و بالا نشان از معماری و کاروانسرایی دارد که بیانگر رعایت نظام طبقاتی در اجتماع آن روز می باشد. به این صورت که استر و استربانان در طبقه پایین و در مجاورت هم، بازرگانان و افراد شاخص در طبقات بالا مسکن می گزیده اند. این فضاها پس از بازسازی هم اینک به عنوان مهمانسرا با امکانات مدرن شامل سوئیت های زیبا با سرویس های بهداشتی، رستوران، چایخانه سنتی، فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی، سالن های مختلف و مجموعه ای از مکان های تاریخی و تفریحی مورد استفاده قرار گرفته و همه روزه پذیرای سیل گردشگران ایرانی و خارجی می باشد.

تولیدات شهر: تولید گوشت از ناحیه دامپروری ، لبنیات از طریق دامداریها ، گوشت مرغ ، مرغداریها ، صنایع دستی خانگی ، محصولات باغی شامل انگور ،بادام ، سیب ، هلو ، زردآلو ، محصولات کشاورزی شامل غله کاری (جو ،گندم) ذرت ، علوفه های دامی ، دانه های روغنی و مایحتاج روزانه

گوگد

گوگد

گوگد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی