موسیان
موسیان
موسیان نام شهری است در شهرستان دهلران استان ایلام کشور ایران. این شهر در منطقه باستانی موسیان در کنار ....


موقعیت موسیان روی نقشه آب و هوای موسیان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

موسیان نام شهری است در شهرستان دهلران استان ایلام کشور ایران.

این شهر در منطقه باستانی موسیان در کنار مرز عراق جای دارد و فاصله آن از شهر دهلران کمتر از ۲۲ کیلومتر است. آثار باستانی بسیاری از دوران تمدن‌های ایلام، ماد ،هخامنشی و ساسانی در این منطقه وجود دارد که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

رودخانه‌ای به نام دویرج از کنار این شهر می‌گذرد و آب‌و‌هوای آن در زمستانها معتدل و در تابستانها بسیار گرم است.

از روستاهای مهم پیرامون آن می‌توان از پتک، بیات، بربیجه، فربه ،دشت عباس و عین‌خوش نام برد.

اغلب مردم موسیان به گویش لری تکلم می‌کنند ولی برخی از مردم ساکن روستاهای حاشیه مرز عراق، عرب‌زبانند. مردم موسیان از طایفه‌های لر کاوسی و دیناروند هستند.

منطقه موسیان دارای منابع عظیم نفت و گاز است. بسیاری از این حوزه‌های نفتی با کشور عراق مشترک هستند. هم اکنون عملیات استخراج نفت در شماری از این حوزه‌ها از جمله حوزه‌های نفتی بیات، دالپری ،دانان و چشمه‌خوش انجام می‌گیرد.

منطقه موسیان همچنین منطقه‌ای حاصلخیز از حیث کشاورزی است. آب و هوای گرم منطقه و وجود منابع آب سطحی و زیر زمینی ،امکان کاشت بسیاری از فراورده‌ها را فراهم آورده است .از مهم‌ترین فراورده‌های این منطقه می‌توان گندم، جو، ذرت، کنجد، صیفی جات، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، پیاز،انواع سبزیجات، خرما و مرکبات را نام برد.
شهرداری موسیان در تاریخ ۱۳۴۵ خورشیدی تأسیس گردید.
مردم منطقه در قدیم کوچ‌نشین بودند و در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ مسئولان وقت در محل فعلی شهر ساختمان‌سازی کردند و با این کار هسته شهرنشینی تشکیل شد.
این منطقه در سال ۱۳۵۹ و در جریان جنگ ایران و عراق به اشغال متجاوزان در آمد که در نتیجه شهر موسیان و روستاهای اطراف آن به کلی ویران شدند. در سال‌های جنگ، استانداری یزد بیشتر شهر موسیان را بازسازی کرد که با تصرف دوباره از سوی عراق تمامی بازسازی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.پس از پایان جنگ منطقه بازسازی شده و از نو رونق گرفته است.

از هموطنان عزیز ساکن شهر موسیان تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از شهر آنرا در قسمت دیدگاه ( قسمت پایانی مطلب – انتهای صفحه ) و یا از طریق ایمیل (info@seeiran.ir) برای ما ارسال نمایند.

موسیان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی