کدکن
کدکن
کَدکَن شهری است در استان خراسان رضوی ایران. این شهر مرکز بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه است. شهر کدکن در ....


موقعیت کدکن روی نقشه آب و هوای کدکن
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

کَدکَن شهری است در استان خراسان رضوی ایران. این شهر مرکز بخش کدکن شهرستان تربت حیدریه است. شهر کدکن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر تربت حیدریه واقع است.
رضاقلی خان هدایت در “ریاض العارفین” و “مجمع الفصحاها” تولد شاعر نامدار، عطار نیشابوری را به سال ۵۱۲ در کدکن میدانند.
محمدرضا شفیعی کدکنی از چهره‌های معروف نویسندگی و شعر ایران از این شهر است. از نقاط دیدنی آن می‌شود کوه ملکوه را نام برد.
از خوردنی‌های سنتی این محل می‌توان به حلیم کدکن اشاره کرد.

بخش كدكن با مساحت ۸۷۸ كیلومتر مربع و با جمعیت ۱۳۱۴۷ نفر و۳۲۳۳ خانوار در شمال غربی شهرستان تربت حیدریه , درعرض جغرافیائی۳۵ درجه و ۱۹ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه و در طول جعرافیائی ۵۷ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۵۹ درجه واقع گردیده و ارتفاع بخش از سطح دریا ۱۹۰۰ متر میباشد كه از سمت شرق به بخش جلگه رخ , از جنوب به بخش بایگ واز سمت شمال وغرب به بخش میان جلگه شهرستان نیشابور منتهی میگردد .

بخشداری درسال ۱۳۱۸ تاسیس گردیده ودر حال حاضر بخش دارای هفده روستا و دو دهستان بنامهای كدكن و رقیچه می باشد . دهستان كدكن شامل : روستاهای دافی , اسفیز , برس و تلخ بخش . دهستان رقیچه شامل : روستاهای رقیچه , حاج بیگی , عبد آباد , دهمنار , نصرت آباد, ترقی , پنگی , حصار یزدان , چولانك , كته تلخ , چینگ كلاغ , نوزه و داوریه می با شند .

به لحاظ گستر دگی بخش كدكن در سال ۱۳۶۷ تعداد ۳۵ روستا از شمال بخش جدا و به شهرستان نیشابور ملحق گردیدو نیز در همان سال تعداد ۶ روستا از شرق بخش جدا و به شهرستان فریمان ملحق ودر سال ۱۳۷۶ تعداد ۴۳ روستا مجددا از بخش منتزع و بخش جلگه را رخ تشكیل داد.

مركز بخش شهر كدكن می باشد كه با جمعیت ۳۷۷۱ نفر و با ۸۹۷ خانوار در فاصله ۷۵ كیلومتری تربت حیدریه و ۱۴۰ كیلومتری مشهد مقدس واقع گردیده است .آثار باستانی كشف شده در محل حكایت از سابقه قبل از اسلام كدكن دارد . بعد از اسلام نیز كدكن مهد تمدن و فرهنگ بوده وافراد صاحب نامی همچون كریم الشرق كدكنی , تاج الدین علی كدكنی , نورالدین منشی كدكنی ومیرزا شفیع كدكنی داشته كه در دوران سلجوقیان , خوارزمشاهیان و صفویان دارای مشاغل سپهسالاری , وزارت و صاحب دیوانی بوده اند و نیز عارفانی همچون شیخ ابراهیم عطار كدكنی و پسرش شیخ فریدالدین عطار كدكنی , شیخ حیدر و سلسله أی به نام خلوی از این منطقه برخاسته اند و از جمله اندیشمندان و فرهیختگان معاصر كدكن میتوان از فخر الشعرای كدكنی , میرزای خاوری , شیخ میرزا محمد شفیع كدكنی , شیخ هادی كدكنی و دكتر محمد رضا شفیعی كدكنی و… نام برد و همچنین مسجد , ایوان , قبره , سرداب و نیز تعدادی سنگ قبر مربوط به قرون دهم تا سیزدهم برروی تپه أی در مركز شهر كدكن از رونق بازار علم و ارشاد در آن دوران حكایت می كند و و جود عارفانی بنام خلوی الكبروی سبب این رونق بوده است .

جمعیت : ۳۷۷۱
کد تلفن : ۵۳۲

کدکن

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی