نقاب
نقاب
شهر نقاب در مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۲۳ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار ....


موقعیت نقاب روی نقشه آب و هوای نقاب
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شهر نقاب در مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۲۳ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی از نصف النهار مبدا ( گرینویچ لندن ) و ارتفاعی بین ۱۰۶۶ و ۱۰۷۹ متر ( بالاترین و پایین ترین نقطه ارتفاعی شهر ) از سطح آبهای آزاد ، در پهنه ای حدود ۷۰۰ هکتار بعنوان مرکز شهرستان جوین می باشد . فاصله ی شهر نقاب تا مرکز استان خراسان رضوی ( مشهد ) حدوداً ۳۰۳ کیلومتر می باشد .حدود شهر نقاب از شمال به بخش مرکزی و ارتفاعات اسفراین ، از جنوب به دهستان پیراکوه ، از شرق به دهستان حکم آباد و از غرب به اراضی شهرستان جغتای محدود می شود .دسترسی به این شهر از طریق جاده آسفالته ای که از جاده ی آسیایی مشهدسبزوارتهران منشعب و در جهت شمال ، شمال غربی به منظور دسترسی به آبادیهای شمالی و شمال غربی شهرستان گسترده شده امکان پذیر است . علاوه براین از طریق راه آهن سراسری مشهدتهران که در مسیر خود شهر نقاب را می پیماید نیز می توان به شهر نقاب دسترسی داشت . در شهر نقاب یک ایستگاه راه آهن مرکزی به نام همین شهر ( ایستگاه نقاب ) وجود دارد که کلیه قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می گذرند در آن توقف دارند .

شهر نقاب در آذر ماه ۱۳۷۳موجودیت شهری خود را از الحاق و ادغام چند روستای مجاور و نزدیک به نامهای کلاته آقامحمد ، نقاب ، ملایجرد ، سرداراباد ، شمس آباد و قدر آباد یافته و سابقه شهری چندانی ندارد برای یافتن هسته اولیه شهر باید بدنبال هسته های اولیه روستاهای که این مجموعه را تشکیل داده اند باشیم .

۶ روستای یاد شده پس از تسلیم و تخریب آق قلعه ( تنها اثر تاریخی شهر ) در اطراف این قلعه بنیان گذاری شده است و هرکدام جداگانه دارای یک هسته هستند . هسته های اولیه این روستاها ، بجز روستای کلاته آقامحمد ، همه در سمت شمال جاده اصلی ( بلوار امام رضا (ع)) شکل یافته اند .سمت توسعه و رشد روستاهای مذکور به سمت جنوب بوده و در حال حاضر بخش جدید و نوساز شهر مزید براین علت ، در قسمت جنوب دیده میشود . بهر حال اگر با دید کلی به شهر بنگریم ، روستای نقاب بدلیل ایفای نقش مرکزیت بخش مرکزی جوین و دهستان مرکزی جوین هسته اولیه و اصلی شهر نقاب محسوب می گردد. گواه این امر چگونگی توزیع خدمات و امکانات شهریست که اکثرا در روستای نقاب قدیم چینش شده است .استوار بودن اقتصاد (شهر) بر فعالیتهای کشاورزی و سابقه آن از نظر کشاورزی موجب شده تا در اطراف جاده اصلی شهر نقاب مغازه های زیادی به شکل انبار غله ، باربریها، باسکولها، و همچنین تعمیر گاههای وسایل موتوری کشاورزی سنگین ساخته شود که دلیل دیگری براین مدعاست .

نقاب

نقاب

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی