فهرج
فهرج
فَهرَج از شهرهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است.این شهر در شهرستان بم قرار گرفته است.جمعیت فهرج در ....


موقعیت فهرج روی نقشه آب و هوای فهرج
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

فَهرَج از شهرهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است.این شهر در شهرستان بم قرار گرفته است.جمعیت فهرج در سال ۱۳۸۵، برابر با ۶,۳۸۲ نفر بوده است.
شهر فهرج دارای چهار شهر معروف بوده و در زمان سلاجقه اهمیت زیادی داشته به گونه ای كه جاده ابریشم از آن می گذشته و به سرتاسر دنیا می رسیده است در گذشته های دور پرورش كرم ابریشم در فهرج رواج بسیارداشته حتی نادرشاه پس از فتح هندوستان به حاكم بم و فهرج نامه می نویسدكه درازای پیش كش هندی ها از حنا و پارچه های ابریشمی فهرج برایشان ارسال كنند براساس شواهد موجود قدمت فهرج به پیش از ساسانیان می رسد در كتاب جغرافیای كرمان تالیف احمد علی خان وزیری كرمانی (۱۲۹۱ه) آمده است .« فهره از قراء معتبر قدیمی است كه در سرراه سیستان واقع شده و جمع كثیری در آن سكونت دارند و فهرجی ها ازسایر سكنه نرماشیربم ثروتمندترند . »
صنایع دستی
صنعت قالی بافی در این شهرستان از رونق خوبی برخوردار است اندازه های قالی بافته شده در شهر۲*۵/۱ و۳*۲ و همچنین قطعات پشتی می باشد كه مواداولیه آنها ازشهركرمان ویاتوسط خودبافندگان تامین می گردد . قالی های بافته شده جهت فروش به شهرهای بم و كرمان صادر می گردد .

شهرستان فهرج در جنوب شرق استان كرمان درحاشیه كویر لوت در یك ناحیه بیابانی قرار گرفته است طبیعت آب و هوای گرم وخشك بوده و میزان تبخیر و تعرق چندین برابر بارندگی است اختلاف شدید درجه حرارت بین شب و روز و فصل ها نامنظم و كم باران طولانی بودن دوره گرما و وزش بادهای تند و ایجاد طوفانهای شنی از خصوصیات كلی آب و هوای این منطقه خشك است شهرستان فهرج در ۵۵ كیلومتری جنوب شرق شهر بم دریك موقعیت دشتی واقع شده است مساحت این منطقه ۵۰۰۰كیلومتر بوده و از سمت غرب به بم و و از شرق به استان سیستان و بلوچستان واز جنوب به ریگان محدود می شود . در حال حاضر دارای داری دوبخش مركزی ونگین می باشد

وجه تسمیه :
شهرستان فهرج در طول تاریخ به اسامی مختلفی معروف بوده بطوری كه در ابتدا به نام پورا و سپس به علت قرار گرفتن در حاشیه كویر به نام گوشی و بعد از آن به نام پهره یا فهره و پس از مدتی به پهرگ و بعد از ورود اعراب به ایران به خاطر عدم وجود حروف پ و گ در زبان عربی به فهرج تغییر نام پیدا كرده است .

فهرج

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی