هرات
هرات
هرات مرکز شهرستان خاتم است که در جنوبی ترین نقطه استان یزد میان استان فارس و استان کرمان قرار دارد. هرات ....


موقعیت هرات روی نقشه آب و هوای هرات
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

هرات مرکز شهرستان خاتم است که در جنوبی ترین نقطه استان یزد میان استان فارس و استان کرمان قرار دارد. هرات تا سال ۱۳۵۹ یکی از دهستان‌های شهرستان شهربابک بوده‌است. از شمال با بخش مروست، از شرق با شهربابک(استان کرمان) و از غرب با بوانات (استان فارس) و از جنوب با نی ریز(استان فارس) همسایه‌است. هرات در سه راهی یزد، شیراز، کرمان قرار گرفته‌است.

از جاذبه‌های این شهر می‌توان به سر چشمه نهر مسیح در ۵ کیلوتری جنوب شرق شهر هرات، قلعه ملکی، قلعه محمد کریم خان، قلعه محمد باقری، جنگلهای باغ شادی وباغ معدن، منطقه شکار ممنوع قره تپه هرات و… اشاره کرد بخش عمده این شهرستان زیر پوشش جنگلی قرار دارد.

شهر هرات دارای تنها رود خانه دائمی استان یزد می‌باشد که دبی آب آن۳۶۰ لیتر در ثانیه می‌باشد.

وضعیت اجتماعی

این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود و هم جواری با استان‌های فارس و کرمان از نظر قومی و فرهنگی دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشد. علاوه بر این باعث مهاجر پذیری و رشد فرهنگهای گوناگون شده‌است. به گونه‌ای امروزه در این شهرستان آمیزه‌ای از فرهنگ مردم فارس، کرمان و یزد مشاهده می‌شودبرای مثال لهجه تکلم مردم ترکیبی از گویش‌های مردم فارس و کرمان می‌باشد. از نظر دینی کلیه مردم پیرو مذهب شیعه اثنی عشری می‌باشند.

از لحاظ پوشش مردم ساکن خود شهرستان پوشش آن‌ها با پوشش رسمی کشور یکسان است ولی در برخی از روستاها زندگی عشایری دارند واز تیره قرایی هستند. لباس آنها بیشتر از لباس زنان قشقایی است که به زبان محلی لباس قری گویند.
جاذبه‌های هرات
جنگل باغ شادی

منطقه حفاظت شده جنگل شادی با وسعتی معادل ۹ هزار هکتار از نوع جنگلهای زاگرسی و تنها منطقه جنگلی استان است. پوشش گیاهی این منطقه:بنه، بادام کوهی، کیکم، ارژن، آلوچه وحشی، درمنه، گون، شقایق وحشی و… است.
قلعه محمد باقری هرات

قلعه‌ای است با نقشه ی (پلان) چهار ضلعی و قدمت ۳۰۰ ساله که منسوب به “حاج محمدباقر”نامی است. سال داخلی آن در سال ۱۳۶۵ش بر اثر سیل ویران شده، اما سردر ورودی و برج‌های بنا کاملاً سالم مانده.
نهر مسیح

سرچشمه نهر مسیح در ۵ کیلومتری جنوب شرق شهر هرات قرار گرفته.

هرات

هرات

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی