شهر کوار
شهر کوار
کوار زمرد فارس به معن سبد بزرگی که در آن میوه بریزند می باشد. کوار در روز گاران قدیم منطقه ای سر سبز ....


موقعیت شهر کوار روی نقشه آب و هوای کوار
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

کوار زمرد فارس به معن سبد بزرگی که در آن میوه بریزند می باشد. کوار در روز گاران قدیم منطقه ای سر سبز و آباد بوده که درختان میوه و گل های مختلف در آن می روییده است،به طوری که باسبد،میوه های آن را به جاهای مختلف می برده اند.به همین دلیل آن را کوار نامیده اند.شهرستان کوار به سرعت در حا توسعه و گسترش است و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شیرازقرار گرفته است.این شهرستان از شمال با شهرستان شیراز و از شرق با شهرستان سروستان و از جنوب با شهرستان جهرم و از غرب با فیروزآباد هم مرز می باشد.شهرستان کوار در موقعیت ۱۱ درجه و ۲۹ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۲ درجه و ۵۲ دقیقه طول جغرافیایی شرقی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است.

شهرستان کوار با مساحتی بیش از ۱۶۵۰ کیلومتر مربع،دارای ۳ دهستان فرمشکان،طسوج و اکبراباد بوده و جمعاً شامل ۴۴ روستا می باشد. جمعیت کل کوار بیش از ۱۰۴۰۰۰ نفر بوه که تعداد ۷۳ هزار نفر در روستاها و ۳۱ هزار نفر در شهر کوار زندگ می کنند.

محصولات کشاورزی این شهرستان عبارتند از: گندم جو ،پیاز،ذرت ،برنج،نخود و عدس و محصولات باغی آن شامل هلو،زردآلو،انگور،سیب،گرو و انجیر می باشد.این شهرستان نقش عمده ای در تولید شیر و فراورده های لبنی و گوشت دارد.به طوری که روزانه حدود ۱۲۰ تن شیر تولید تحویل مراکز جمع آوری شیر شده و از آنجا نیز تحویل کارخانه های شیر و تولید فراورده های لبنی موجود در منطقه که در حال حاضر ۳ کارخانه در این منطقه وجود دارد می شود.فراورده های تولید شده در این منطقه در سرتاسر استان توزیع می شود.

هم اکنون کوار دارای ۳ مرکز آموزش و پرورش عالی شامل دانشگاه آزاد اسلامی،علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور می باشد و دانشجویان در رشته های مختلف از نقاط گوناگون استان در این دانشگاه ها مشغول تحصیل می باشند.

کوار با داشتن ۹۶ کوره آجر پزی و تولید ۷۶۸۰ تن آجر در هر روز مقام اول استان را دراختیار دارد.

سد تاریخی بند بهمن در فاصله ۱۰ کیلومتری کوار قرار دارد. این بند با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال از آن زمان تا کنون آب مصرفی کشاورزی قسمت عمده‌ای از دشت کوار را تامین کرده است.

اکبرآباد که در ۱۰ کیلومتری کوار بین شیراز و جهرم قرار دارد یکی از بزرگ‌ترین روستاهای کوار می‌باشد. روستای نوروزان یکی از روستاهای قدیمی این بخش است که آثار و تپه‌ها قدیمی فراوانی در آن به چشم می‌خورد. قلعه قدیمی این روستا که هنوز قسمت‌های زیادی از برج و باروهای آن موجود می‌باشد قلعه بسیار بزرگ و زیبایی بوده است. این قلعه دارای دو دروازه اصلی و هفت برج و باروی بلند بوده که یک دروازه و قسمت‌هایی از برج و باروی آن باقی است. تا حدود سه دهه پیش این قلعه بصورت کامل حفظ شده بود.

شهر کوار

شهر کوار

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی