شهر شیبان
شهر شیبان
شیبان شهری است در استان خوزستان. این شهر در بخش باوی شهرستان اهواز قرار گرفته‌است. شیبان در سال ۱۳۸۵، ....


موقعیت شهر شیبان روی نقشه آب و هوای شیبان
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شیبان شهری است در استان خوزستان. این شهر در بخش باوی شهرستان اهواز قرار گرفته‌است. شیبان در سال ۱۳۸۵، تعداد ۲۳٫۲۱۱ نفر جمعیت داشته‌است و دارای مردمی بسیار میهمان نواز وخون گرمی است.

شهر شیبان متشکل از ۶ ناحیه:

۱-هسته مرکزی شیبان
۲-کوی امام خمینی(ره)
۳-کوی شهید بهشتی
۴-کوی طالقانی
۵-کوی بوستان
۶- کوی گلستان است که بیشترین جمعیت ساکن در هسته مرکزی شیبان مستقر می باشد.

جمعیت

جمعیت شهر شیبان با احتساب مناطق شهری تحت پوشش بالغ بر ۳۵۰۰۰نفر بوده به دلیل اینکه مناطق کوی طالقانی و کوی شهید بهشتی از نظر تقسیمات کشور در آمارهای معاونت برنامه بریزی استانداری به صورت مستقل نامگذاری شده اند آمار شهری شیبان شامل دو منطقه دیگر بصورت مجزا اعلام می گردد.

وسعت

وسعت محدوده قانونی و خدماتی شهر شیبان بالغ بر چهارصد هکتار است که مناطق مسکونی آن حدود دویست هکتار از وسعت را در برگرفته است.

حریم شهر

حریم شهر شیبان از جنوب به محدوده قانونی شهر اهواز و از شمال به حریم شهر ویس از شرق روستای سدین و از غرب به رودخانه کارون متصل است. این حوزه محدوده ای حدوداً ۶۰ کیلومتر مربع را در برگرفته است

گویش

گویش اصلی مردم منطقه به زبان عربی بوده بطوریکه ۹۵درصد اهالی به گویش عربی تکلم می نمایند.

آداب و سنن

ساکنین شهر شیبان به علت وجود بافت عشایری تابع آداب و سنن مخصوص به مناطق عشایری خوزستان بوده که در بسیاری از جهات کاملاً به هم شبیه اند. این آداب و سنن که از قرنها پیش با آنها همراه بوده باعث همگنی این گونه جوامع و حفظ اصالت فرهنگی و عدم رسوخ فرهنگ بیگانه به این قشر از جامعه گردیده است.

موقعیت جغرافیایی

شهر شیبان در فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی اهواز و در مسیر جاده اهواز – شوشتر واقع شده است این شهر در بازه (۴۸ درجه و ۴۶ دقیقه و۵۳ ثانیه تا ۴۸ درجه و ۴۸ دقیقه و ۷ ثانیه) طول شرقی و در بازه (۳۱ درجه و ۲۳ دقیقه تا ۳۱ درجه و ۲۵ دقیقه) عرض شمالی قرار دارد. این شهر در ۱.۵ کیلومتری رودخانه کارون قرار گرفته است و شیب کلی منطقه از نواحی شرقی به طرف نواحی غربی و غرب بوده و در نهایت دارای شیب عمومی بطرف رودخانه کارون می باشد. در نقشه موقعیت جغرافیایی شهر شیبان نشان داده شده است.

اقلیم شیبان

شیبان در منطقه مرکزی دشت خوزستان قرار گرفته است که دارای آب و هوای بیابانی و گرم می‌باشد تابستانهای گرم و نسبتاً خشک و طولانی و زمستانهای معتدل از ویژگیهای آب و هوایی این نوع اقلیم است. حداکثر درجه حرارت در بعضی مواقع از ۵۰ درجه سانتیگراد هم تجاوز می نماید .

شهر شیبان

شهر شیبان

شهر شیبان

شهر شیبان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی