شهر لامرد
شهر لامرد
شهرستان لامرد با مساحت ۳۹۳۲ كیلومتـرمربع در محدوده ۵۴-۵۲ درجه طول جغرافیایی و ۲۸-۲۷ درجه عرض جغرافیایی ....


موقعیت شهر لامرد روی نقشه آب و هوای لامرد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شهرستان لامرد با مساحت ۳۹۳۲ كیلومتـرمربع در محدوده ۵۴-۵۲ درجه طول جغرافیایی و ۲۸-۲۷ درجه عرض جغرافیایی در جنوبـی ترین نقطه استان فارس واقع شده است. فاصله لامرد تا مرکز استان ۴۴۶ کیلومتر است و از شمال با شهرستان های لارستان وخنج از جنوب و شرق با استان هرمزگان، از جنوب غرب با شهرستان مهر و استان بوشهر همسایه می باشد.
وضعیت آب و هوایی لامرد:
شهرستان لامرد از نظر آب و هوایی جزء مناطق گرم و خشك محسوب می شود. حداقل درجه حرارت صفر و حداكثر آن در تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد . گرم ترین ماه سال مرداد با معدل ۲۶/۳۴ درجه سانتیگراد و سردترین ماه ، دی با معدل ۰۶/۱۳ درجه سانتیگراد است . متوسط بارندگی دراین شهرستان ۱/۲۳۴ میلیمتر در سال است كه با ویژگی بارش سیل آسا در مدت كوتاهی از سال ( سه ماه در سال ) رخ می دهد وحداكثر بارندگی ( حدود۷۰% ) در ماههای دی و بهمن و حداقل بـارندگی نیز در شهریور ماه است . حداكثر رطوبت نسبی شهرستان ۵۶ درصد و حداقل رطوبت نسبی نیز ۲۰ درصد است
تقسیمات كشوری :
طبق تقسیمـات كشوری شهرستـان لامرد از سـه بخش به نام های مركزی، اشكنـان، ‌علامرودشتت، ۷ دهستان،۴ نقطه شهری و۱۴۲ روستا ، تشكیل شده است كه از این تعداد بخش مرکزی با ۶۸ آبادی بیشترین نقطه مسكونی و بخش اشكنان با ۲۸ آبادی كمترین نقطه مسكونی را در خود جای داده است. در بخش علامرودشت نیز تعداد ۴۶ نقطه مسكونی وجود دارد .
جمعیت و نیروی انسانی:
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت شهرستان لامرد‌۷۸۶۹۲ نفراست كه از این تعداد ۳۶۲۱۷ نفر در مناطق شهری و ۴۲۴۵۲ نفر در روستاها سكونت دارند. طبق سرشماری فوق درصد جمعیت شهرستان نسبت به استان ۸/۱ درصدمی باشد. براساس این سرشماری ، بخش مركزی با ۴۴۷۱۳ نفر بیشترین جمعیت را در خود جای داده است . بخش اشكنان با ۱۸۸۹۰ نفر و بخش علامرودشت با ۱۵۰۶۶ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند
کشاورزی:
شهرستان لامرد متشکل از دو دشت لامرد و علامرودشت می باشد و در مدت کوتاهی از سال دو رودخانه فصلی مهران و علامرودشت جریان می یابند
تنها منبع آب کشاورزی شهرستان چاههای دستی است که در آبرفت حاشیه ای شهرستان حفر شده و عمق آنها بین ۲۵ تا ۴۰ متر می باشد و دبی متوسط آنها بین ۹ تا ۱۵ لیتر در ثانیه می باشد. همچنین از تعداد ۷۷ رشته قنات و چشمه شهرستان در مجموع ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب استحصال می شود
لامرد در مجموع جزء مناطق خشک استان محسوب گردیده و بدون شک یکی از عوامل محدود و موثر کشاورزی آب می باشد. توسعه کشاورزی بستگی شدید با تأمین رطوبت و آب دارد
در حال حاضر ۵/۲ درصد مساحت شهرستان به زراعت اختصاص داشته، و از اراضی قابل کشت شهرستان میزان ۷۳۵۰ هکتار به کشت آبی و میزان ۵۷۵۰ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

حمل و نقل:
طول مسیر راهها اعم از فرعی و اصلی ۵۳۷۵۰۰ متر است که ۲۴۴۰۰ متر آن بزرگراه ،۶۰۰۰ متر آن راه اصلی ، ۲۳۸۱۰۰متر راه فرعی ، ۲۶۹۰۰۰ متر راه روستایی می باشد.
– ورودی و خروجی شهر ها شامل:
۱- لامرد – احشام، به طول ۲/۵ کیلومتر
۲- لامرد-دوراهی آبکنه، به طول ۴ کیلومتر
۳- اشکنان – اهل، به طول ۳کیلومتر
نقاط استراتژیک شهرستان شامل:
نقاط استرانژیک شهرستان شامل گردنه شهید باقری، گردنه محمله،گردنه برم، گردنه خنجو(کمشک) می باشد.
اماكن دیدنی و گردشگاه ها :
۱- لاوركال (دارای طبیعت زیبا) در جنوب شرقی روستای كال از توابع بخش اشكنان شهرستان لامرد.
۲- «تنگ ترمان»، «قنات» و «آسیاب های آبی» واقع در ۱۰ كیلومتری غرب شهر لامرد.
۳- «تنگ پدنو» با نی زارها و طبیعت دل انگیز واقع در ۴ كیلومتری جنوب شهر لامرد.
۴- «تنگ ركن آباد» دارای قنات، چشمه، آسیاب های آبی، كاریز و نخلستانهای انبوه واقع در كنار جاده ساحلی لامرد- بندر لنگه.
۵- «تنگ اهل» دارای چشمه و درختان نخل و لیمو همچنین «مقبره» یكی از نوادگان جابربن عبدا… انصاری ازاصحاب پیامبر گرامی اسلام واقع در جنوب روستای اهل از توابع بخش اشكنان.
۶- «آبگرم (اوباد) لامرد» استخر آبگرمی در فاصله ۳۰ كیلومتری شهر لامرد و در قسمت شمال شرقی، درمیان نی زارها و باتلاقها منطقه ای به نام «اوباد» قرار گرفته است. دركنار این استخر مقبره امامزاده «بی بی بانو» از نوادگان امام موسی كاظم (ع) (مقبول روایات مردمی) قرار گرفته كه بر اهمیت و قداست این منطقه افزوده است. مردم شهرهای اطراف و حتی كشورهای ساحلی خلیچ فارس از گذشته تا به حال برای معالجه امراض گوناگون خود را به این مكان می رسانند. تجربه ثابت كرده كه آبگرم لامرد برای معالجه بسیاری از بیماریهای جسمی مؤثر و مفید است .
صنایع دستی :
خورجین بافی (۱): یکی از صنایع دستی شهرستان لامرد خورجین است كه بوسیله دار كوچك زمینی وبا استفاده از پشم بافته می شود دربافت این محصول نقوش متنوع و سلیقه بسیار به كار می رود خورجین دونوع است یكی به صورت یك طرفه و دیگری به صورت دو طرفه ، كه جهت حمل مواد خوراكی و یا چیزهای دیگر توسط چهارپایان مورد استفاده قرار می گیرد. این صنعت دستی بیشتر در قسمت عشایری شهرستان دیده می شود ولی در خود منطقه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
خورجین بافی (۲): این خورجین بوسیله دار بافته می شود و به صورت یك طرفه می باشد و از خورجیــن قبلی كه دو طرفه بود و مانند آن از پشم رنگ شده بافته می شود و دارای نقوش زیبایی است و بافت آن ،‌ بیشتر در میان عشایر مرسوم است .
گلت بافی: ابتدا از صف نخل و دارپنگ نواری به عرض ۱۵ سانتی متر تهیه كرده و سپس آنرا بصورت خورجین بزرگ یا سبد بزرگی می بافند و صرفاً جهت حمل و نگهداری خرما از آن استفاده می شود . به این ترتیب كه به هنگام برداشت خرما در همانجا آن را ساخته و پس از قرار دادن خرما در آنرا نیز می بافند ،و پس از وزن نمودن ، آنرا در بازار به همان صورت به فروش می رسانند و هر گلت ،‌۱۵ من خرما را در خود جای می دهد .
حصیر بافی: حصیــر ، تنها بوسیله صف نخل بافته می شود ،‌ به این صورت كه صف ها را مانند نوار به هم متصل می كنند و یا می بافند ، البته از نخ دارپنگ جهت اتصال استفاده می شود و بیشتر بصورت دایره یا مستطیل شكل تهیه می گردد . در حال حاضر اشتغال به بافت حصیر در منطقه بندرت دیده می شود . سیاه چادر: سیــاه چادر از پشم ، مو و نخ كه بوسیله خود عشایر تهیه و تامین می گردد بافته می شود كه بعنوان خانه های مسكونی در تابستان و زمستان و تمام فصول سال مورد استفاده قرارمی گیرد و سرما و گرما در آن تاثیر نمی گذارد . چون سیاه چادرها از پشم تهیه می شوند . آب باران هرگز در آنها نفوذ نمی كند زیرا پس از آنكه چادر نم گرفت . پشمها به هم چسبیده و از نفوذ آن به داخل چادر جلوگیری می كنند.
رخ بافی: رخ، از پارچه های ساده سرخ یا سفید است كه سوزن دوزی شده و برای تزیین سرآستین یا یقه بكار می رود . مواد اولیه آن ،‌ نخ ابریشم یا نخهای معمول و ساده پشمی است كه به هنگام بافتن نیز نقشهایی به آن زده می شود از موارد استفاده دیگر آن بستن به دور كلاههای خانمها است كه به زبان محله كلقچه و یا كلخشه گفته می شود و اكثراً جهت نگهداری موی خانمها و مقنعه آنها به جای گیره استفاده شده و هنوز هم در منطقه موجود می باشد .
سفره بافی: این سفره در ابعاد مختلف و به صورت رنگی بافته می شود . معمولاً‌ ابعاد آن به نوع استفاده ای كه می خواهند از آن بكنند بستگی دارد . بیشتر در ابعاد ۷۵*۷۵ و ۸۰*۸۰ بافته می شود . ترك زبانها و عشایر آنرا در ابعاد بزرگتر ۱۳۰*۱۲۰ می بافند . این سفره به دلیل سنگین بودن وهمچنین جمع نشدن آن به هنگام استفاده تهیه شده و صرفاً جهت چانه كردن خمیر و یا پهن نمودن نان بر روی آن استفاده می شود . در حال حاضر نیز در محدوده عشایر تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.
طناب بافی: این طناب با پشم موی گوسفند یا بزغاله و بصورت ریز و ظریف بافته شده. دارای انعطاف زیادی است و به دلیـل همین انعطاف و نرمـی دارای استفاده های گوناگونـی می باشد، همچنین دارای استحكامی بیشتر نسبت به طنابی است كه از دارپنگ تهیه می شد. برای اینكه طناب مقاومت بیشتری برخوردار شود از پارچه های زائد به دور نخها می پیچند و سپس آنها را به هم متصل می نمایند این نوع طناب در محدوده عشایر تهیه شده و بیشترجهت بستن خورجین ، نگهداری اسب و قاطر استفاده می شود . ودر حال حاضر نیز در قسمت عشایر بافته می شود .
گلیم: گلیم ساده ای كه تار آن نخ چله می شود و از مو و پشم است، بصورت خود رنگ در تمام منطقـه كار می شود. گلیم دیگر ترك بافت است كه شبیه قالـی و در لامرد بافته می شود. معمـولاً این نوع بافت در بخش گله دار و روستاای دارالمیزان و در بخش علامرودشت روستاای گل خرك كه عشایـر كوچ نشین هستند بافته می شود و نقش بافت آن فیروزآباد است. انواع گلیــــم از لحــاظ نقش : ۱- ساده خوره ای ۲- حوض دار قدیمی (مادرفرش ) ۳- نقش تهرانی ( قدیم بافت لامرد ) ۴- كیجن می باشد .
قالی: این صنعت در شهرستان لامرد از گذشته به یادگار مانده و درحال حاضر نیز مردم به آن اشتغال دارند و سالهاست كه عشایر این شهرستان به تولید این دست بافته زیبا مشغولند . قالی به دوصورت بافته می شود یكی به وسیله دار افقی و دیگر دار عمودی . درحال حاضر قالیها از پشم و پنبه ای تهیه می شوند كه بوسیله رنگهای گیاهی و شیمیایی رنگرزی می شود و طرحها نیز مختلف و متنوع بوده و بصورت سنتی و غیرسنتی كار می شود. پس از پیروزی انقلاب جهاد سازندگی ،‌ این صنعت را احیاء نموده است و خوشبختانه مردم در سراسر شهرستان به این صنعت اشتغال دارند. برای بافت قالیها از نخ مرینوس و ابریشم نیز استفاده می شود. گره قالیها ممكن است در ساده یا نقش داربودن و فارس یا ترك بافت بودن با هم تفاوت داشته باشد .

شهر لامرد

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی