بندر عسلویه
بندر عسلویه
بندر عسلویه در ۷۰ كیلومتری جنوب شرقی كنگان و ۳۷ كیلومتری شرق بندر طاهری در راس خلیج ناویند بین مدار ۲۷ ....


موقعیت بندر عسلویه روی نقشه آب و هوای عسلویه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

بندر عسلویه در ۷۰ كیلومتری جنوب شرقی كنگان و ۳۷ كیلومتری شرق بندر طاهری در راس خلیج ناویند بین مدار ۲۷ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی واقع شده و فاصله آن تا مركز استان (بو شهر) ۳۰۸ كیلومتر است. درباره نامگذاری بندر عسلویه ،زنده یاد مهندس احمد حامی در كتاب “سفر جنگی اسكندر مقدونی به ایران و هندوسستان بزرگترین دروغ تاریخ است” از عسلویه با حرف اول الف نام برده و اظهار داشته است نام بندر عسلویه  هم مثل بسیاری از نام های منطقه مثل خارك،لارك،تنب و… یك نام ایلامی است و از دوره ایلامی ها به جا مانده است و كلمه “اسلو” با حرف الف در ابتدا به معنای آبگیر، استخر و محل توقف كشتی ها است . آقای محمد تقی مصطوی نیز در كتاب اقلیم پارس این مطلب را بر اساس كفته مهندس حامی تكرار كرده است. برخی مورخان و محققان متاخر عسلو را دارای چشمه ها و اب های شیرین دانسته اند و معتقدند به همین جهت بر آن نام عسلویه نهاده اند.

معرفی فرهنگ و تاریخ عسلویه

بخش عسلویه با وسعت ۹۳۶ کیلومتر مربع در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنگان واقع شده است که از غرب به بخش مرکزی کنگان و روستای شیرینو ، از شمال به رشته کوههای زاگرس جنوبی ، از جنوب به خلیج نیلگون و خلیج همیشه فارس و از شرق به شهرستان پارسیان استان هرمزگان محدود و در مدار ۳۸و۵۲ طول شرقی و ۲۷ و ۲۴ عرض شمالی قرار دارد.

بخش دارای ۲ شهر بنام های عسلویه و نخل تقی و ۲۱ روستا که طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال ۸۵ تعداد ۳۱ هزار نفر جمعیت در شهرها و روستاهای بخش ساکن و حدود ۲۳ هزار نفر نیز نیروی کارگری بوده است که در حال حاضر طبق آمارهای موجود حدود ۳۸ هزار نفر از اقصی نقاط مختلف کشور در تاسیسات و پروژه های منطقه مشغول بکارند.

روستاهای بخش در دو مسیر موازی یکدیگر قرار دارند ؛ بدین صورت که در مسیر جاده اصلی پارسیان – بوشهر بترتیب از شرق به غرب روستاهای بندو ، سهمو جنوبی ، سهمو شمالی ، سواحل ، مروع ، چاه مبارک ، خیارو ، عسکری ، اخند ، دهنو ، کلات ، بزباز و بیدخون با فاصله ی کمی از یکدیگر ( کل مسیر در حدود ۳۵ کیلومتر) و در نزدیکی رشته کوه زاگرس قرار دارند و در جانب دیگر و در کنار ساحل زیبای خلیج فارس روستاهای خره ، کنارخیمه ، بنود ، زبار ، صفیه ، بساتین و هاله در کنار منطقه بکر و شگفت انگیز نایبند قرار دارند.

بندر عسلویه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی