طبیعت خرمبید
طبیعت خرمبید
شهرستان زیبای خرم بید، به مرکزیت صفا شهر در نیمه شمالی استان فارس، واقع شده که باتوجه به قرارگرفتن درمسیر ....


موقعیت طبیعت خرمبید روی نقشه آب و هوای قادر آباد
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

شهرستان زیبای خرم بید، به مرکزیت صفا شهر در نیمه شمالی استان فارس، واقع شده که باتوجه به قرارگرفتن درمسیر اصلی راه شیراز –اصفهان ازموقعیت خاصی برخوردار است.شهرستان خرمبید با گستردگی ۲۷۰۲ کیلومتر مربع در شمال استان فارس جای گرفته است.
این شهرستان از شمال با شهرستان های ابرکوه (استان یزد) و شهرستان آباده، از شرق با شهرستان بوانات، از جنوب با شهرستان پاسارگاد و از غرب با شهرستان اقلید مرز مشترک دارد.
درکنار آثار تاریخی، طبیعتی زیبا وتفرجگاههای فراوان، ویژگی دیگر منطقه خرم بید، بشمار می‌رود.
خرم بید، در حال حاضر دارای حدود سیصد ابادی مسکون وغیر مسکون می‌باشد. خرم بید، از نظر جغرافیای تاریخی سده های اخیر، از دو بلوک مهم و پر رونق قنقری ومشهد مرغاب متشکل شده است.شهرستان خرم بید، با در برداشتن ۲۵۰ اثر تاریخی، یکی از باستانی ترین شهرهای ایران است.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری متعدد شهرستان، از دوران‌های مختلف تاریخی شامل:
پارینه سنگی، نوسنگی، پیش از تاریخ و اسلامی شهرستان خرم بید را به عنوان پژوهشگاهی برای باستان شناسان، تبدیل کرده است و وجود رودهای باستانی همچون پلوار و غارهای پیش از تاریخ و کاروانسراهای متعدد و قلاع باستانی، حکایت از رونق این منطقه تاریخی در ادوار گذشته همچون هخامنشی، ایلامی، ساسانی و اسلامی و … دارد.
شهرستان خرم بید، از زمانهای قدیم، همیشه به عنوان یک منطقه چهارراهی و سوق الجیشی، مطرح بوده است. علماء و اندیشمندان بزرگی در دوران اسلام، در این منطقه می زیسته اند.)
آثار و بناهای کشف شده در شهرستان خرم بید، آن را به هزاره پیش از میلاد بر‌می‌گرداند. آسیاب های تاریخی، قبرستان های قدیمی و … از دیگر باقی مانده های این دوران است.
از امامزاده ها و بقاع متبرکه، می توان به: امامزاده شهداء صفاشهر و سید محمد حسین روستای خورجان، اشاره کرد. امامزاده شهداء شاخص ترین بنای تیموری در سطح استان فارس، است.

جنگل های بنه و بادام کوهی و ایل راه های ایل‎های خمسه و قشقایی که در فصل تابستان به این مناطق می آیند، از دید ایرانگردان و جهانگردان چشمگیر است.
شهرستان خرم بید، به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود کوهستان‌های اطراف، دارای آب و هوای سرد کوهستانی است.
زمستان های بسیار سرد و یخبندان و تابستان معتدل و خنک دارد.

كوه های مختلف معروفی مانند كوه عظمت در شمال شهرستان که گردنه معروف و برف گیر كولی كش در همین سلسله كوه واقع است.
كوه های موسی خانی و چناور در جنوب وكوه های بیدستان، انگورك و كوه سفید معروف به عروس جغرافیای ایران، در شرق صفاشهر قرار دارند.
هم چنین سلسله كوه های مشكان و قره بلاغ در حد فاصل این شهرستان و شهرستان اقلید واقع هستند.مهمترین رودخانه ها عبارتند از قصریعقوب، پلوار و مشهد مرغاب ورود خانه های خرمی ودهبید.
این شهرستان دارای دو بخش مركزی و مشهدمرغاب است.

آب وهوای سرد وزمستانی آن تابستانی خنک را بوجود آورده است واضافه شدن ییلاق عشایر، در آن چشم انداز گردشگری ویژه ای را بوجود اورده است.
در تابستان میتوانید از طبیعت زیبای این شهرستان استفاده کنید.
شرایط استفاده
شهرستان خرم بید از شهرهای شمالی استان فارس و مركز آن، صفاشهر در فاصله ۱۸۰ كیلومتری شمال شیراز و ۸۰ كیلومتری جنوب آباده بین طول های جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۹ دقیقه و ۵۳ درجه و ۲۶ دقیقه شرقی و در بین عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۱۲ دقیقه و ۳۰ درجه و ۵۳ دقیقه شمالی قرار دارد.

درکنار کشاورزی، معادن وکارگاههای بزرگ سنگ تراشی، علاوه بررونق اقتصادی، بعنوان یک صنعت تزیینی صادراتی، بشمار می‌رود.
منابع مهم آب استان فارس از چشمه ها و رودهای این شهرستان سرچشمه می گیرد.
شهرستان خرم بید، اخیراً به عنوان پایتخت سنگ های تزئینی ایران، بشمار می‌رود.
همچنین «روستای قصر یعقوب خرم بید»؛ یکی از ۱۵ روستای ثبت شده هدف گردشگری استان فارس بوده، که اکنون به عنوان روستای پایلوت گردشگری فارس، نیز بشمار می‌رود و دارای چشمه سارهای طبیعی متعددی می‌باشد، که “چشمه قصر یعقوب خرم بید”، به عنوان یکی از چشمه‌های منحصر به فرد این روستا، قابلیت ثبت در فهرست آثار طبیعی را دارد.
روستای گردشگری خورجان(بخش مشهد مرغاب):
این روستای ییلاقی و منحصر به فرد دارای جاذبه های منحصر به فرد توریستی و گردشگری می باشد.این روستا در بخش مشهدمرغاب واقع است.این روستا دارای باغات بسیار قدیمی، خانه های زیبا و درختان هزارساله و هم چنین چشمه ساران متعدد می باشد.از دیگر جاذبه های این روستا می توان به قنات سبزه پوش، استانه مبارك امامزاده سید محمد حسین اشاره كرد.
سرآسیاب قادرآباد:
از دیگر مناطق گردشگری منحصر به فرد خرم بید می توان به منطقه نمونه گردشگری سرآسیاب قادرآباد كه محیطی مناسب برای میهمانان و گردشگران می باشد،چشمه بناب كه دارای جاذبه های ارزشمند توریستی در بخش مشهدمرغاب، تفرجگاه بیدستان ، سلسله كوه های چنارو، قدمگاه روستای دلونظر و از مناطق تاریخی می توان به پل های باستانی، قصر بهرام گور، قلعه گرگی، تاریخی آن می توان به‌ (روستای تاریخی مشكان، قاضیان، عباس آباد، مسجد جامع ) اشاره كرد.

طبیعت خرمبید
طبیعت خرمبید
طبیعت خرمبید

منبع : بزنیم بیرون

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی