زورخانه نیرو شادی تهران
زورخانه نیرو شادی تهران
زورخانه نیرو شادی در محله مولوی و بازارچه سعادت واقع شده و به فعالیت‌های آموزشی خود در این بخش از شهر ....


موقعیت زورخانه نیرو شادی تهران روی نقشه آب و هوای تهران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

زورخانه نیرو شادی در محله مولوی و بازارچه سعادت واقع شده و به فعالیت‌های آموزشی خود در این بخش از شهر ادامه می‌دهد. مدیریت زورخانه نیرو شادی را آقای برجسته بر عهده دارد. زورخانه نیرو شادی در سال ۱۳۰۵ تاسیس شده و از جمله مراکز قدیمی ورزش باستانی در قلب طهران قدیم است. اینجا قدیمی‌ترین زورخانه تهران است؛ زورخانه نیرو شادی در خیابان مولوی تهران؛ جایی که نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شده و هنوز آیین و رسوم ورزش باستانی مو به مو در آن رعایت می‌شود.این روزها با وجود تولد پشت سر هم باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، دیگر کسی سراغ زورخانه‌ها را نمی‌گیرد. اما در گوشه‌ای ازین شهر، هستند هنوز آدم‌هایی که به زورخانه و ورزش‌های باستانی علاقه‌مندند و آن را از هر ورزشی کامل‌تر میداننند.

زورخانه نیرو شادی تهران

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی ویا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است.ورزش های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه ای کشتی پهلونی نیز گرفته می شود. پروندۀ ثبت جهانی آیین های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیینهای پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.
دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.
اكنون كه چندین قرن از عمر ورزش زورخانه ای می گذرد و در حالیكه می رفت تا ورزش باستانی ایرانیان در میان ورزش های مدرن محو شود شهرداری تهران در اقدامی كم نظیر و قابل تقدیر برآن شد؛ مرمت و احیا زورخانه ها را بر عهده گیرد و جان دوباره ای بر این ورزش فراموش شده بدمد. در این راستا زورخانه نیروشادی نیز مانند بسیاری از زورخانه های دیگر شهر تهران بازسازی شد و هم اکنون مورد استفاده علاقه مندان قرار دارد.
روزهای فعالیت: همه روزه به جز پنج شنبه ها
ساعت کار: ۱۸ تا ۲۱
جمعه ها ساعت ۱۱ تا ۱۴
تلفن تماس : ۰۹۱۲۲۴۸۰۳۴۹
آدرس : مولوی – بازارچه سعادت – جنب مسجد امام حسین (ع)

زورخانه نیرو شادی تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
خبر آنلاین

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی