زورخانه شهدای جوانمرد قصاب تهران
زورخانه شهدای جوانمرد قصاب تهران
زورخانه شهدای جوانمرد قصاب به متراژ ۳۵۰ مترمربع به منظور توسعه مكانهای ورزشی و ترویج ورزش باستانی در ....


موقعیت زورخانه شهدای جوانمرد قصاب تهران روی نقشه آب و هوای تهران
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

زورخانه شهدای جوانمرد قصاب به متراژ ۳۵۰ مترمربع به منظور توسعه مكانهای ورزشی و ترویج ورزش باستانی در میدان مادر ابتدای خیابان شهید غیبی ساخته و به امكانات ورزش باستانی تجهیز شده است. برای ساخت زورخانه شهدای جوانمرد قصاب چهار میلیارد و۳۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. زورخانه شهدای جوانمرد قصاب از بخش های مختلفی شامل رختكن، سكوی مرشد و تماشاچی، سرویس بهداشتی و نیز گنبد و گود تشكیل شده است.ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌ است.ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید.دانشنامه بروک‌هاوس آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان واقع در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی می‌کند.
سه زورخانه دیگر این منطقه در محله های نفرآباد، سرتخت و ابن بابویه واقع شده كه به منظور احیای ورزش باستانی و ارتقای سلامت روحی و جسمی شهروندان طی سال های اخیر در این منطقه به بهره برداری رسیده است.
با کاشت ۳۰۰ نهال و بهسازی محوطه بیرونی به مساحت یک هزار مترمربع، پیرامون این مکان ورزشی فضای مناسبی برای مراجعین و ورزشکاران ایجاد شده است.

زورخانه شهدای جوانمرد قصاب تهران

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی
باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی