واجارگاه
واجارگاه
كتاب برهان قاطع در توضیح لغت (( واجار)) آمده بر وزن و معنی بازار است . ریشه آن از زبان پهلوی (( واكار ....


موقعیت واجارگاه روی نقشه آب و هوای واجارگاه
  • توضیحات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر

كتاب برهان قاطع در توضیح لغت (( واجار)) آمده بر وزن و معنی بازار است . ریشه آن از زبان پهلوی (( واكار یا واچار)) است . فرهنگ معین نیز با معنی مشابهی برای كلمه (( واجار)) از واجارگاه چنین یاد میكند : واجارگاه دهی است از دهستان پلرود بار تابع بخش رودسر از شهرستان لاهیجان كه ۹۴۰ سكنه دارد و آب مشروب آن از نهر پلرود است و در این ماخذ همچنین آمده است اهالی آنجا شیعه مذهبند و زبان مادری آنها گیلكی و شغل عمده شان زراعت است . آب و هوای آن مالاریایی و محصولات مهمش برنج و چای است و راه مالرو دارد .

به واجارگاه میتوان ( باغ – شهر) و یا ( روستاشهر ) اطلاق نمود . شهری كه با تابعیت از باغهای چای اطراف و مزارع برنج نضج گرفت و چهره و بافت روستائی آن به شهر تبدیل شد.

محدوده این شهر سطح وسیعی را شامل میشود كه از دریا تا كوهپایه را در بر میگیرد و دراین محدوده بیشترین درصد بافت به باغات چای و برنج و باغهای پراكنده مركبات اختصاص دارد. در میان این فضا كانونهای مسكونی پراكنده همچون لزرجان – كنگاچرك – شبخوسكله – بالا نوده – شهید سرا – علی آباد – بندبن – سلیم سرا – اسلام آباد و مریمدشت همچنین كالبد و بافت آرام شهر واجارگاه به فاصله ای اندك از یكدیگر قرار گرفته اند .

این شهر در قسمت جلگه ای در فاصله ۳ كیلومتر از جاده كناره و ۵ كیلومتر دریای خزر و شهر كلاچای واقع شده است و در اولین سرشماری عمومی نفوس در سال ۱۳۳۵ از آبادی واجارگاه كه از بخش رودسر و تابع شهرستان شهسوار در استان مازندران بود آمارگیری بعمل آمد.

در سال ۱۳۵۵ بهنگام سومین سرشماری كلاچای یك شهر محسوب میشد و واجارگاه نیز بعنوان نقطه ای دارای شهرداری از دهستان رحیم آباد و در حوزه آن شهر و تابع شهرستان رودسر قرار گرفت كه جمعیت آن ۳۸۷۹ نفر و ۷۲۶ خانوار به ثبت رسید .

و در سرشماری سال ۱۳۶۵ واجارگاه تابع بخش مركزی شهرستان رودسر و بعنوان یك از شهرهای شش گانه شهرستان اعلام شد و جمعیت آن ۵۸۷۹ نفر و ۱۱۷۹ خانوار معرفی مینماید.

مردم منطقه واجارگاه به مانند مردمان شهرها و نواحی اطراف خود از دو قوم و زبان كه وجوه مشترك بسیار با همدیگر دارند تشكیل شده اند و طی قرون متمادی اصالت و هویت خود را همچنان حفظ نموده اند. ساكنان قسمت جنوبی منطقه جواهردشت و اشكورات گالش اند ؛ برخی از این مردم به مرور زمان به قسمت پایین دست نقل و مكان كرده و در شهرهای رحیم آباد – كلاچای – رودسر – لنگرودواجارگاه و حتی قزوین ساكن شده اند.

مردم این خطه از قوم دیلم اند و با قوم گیل درهم آمیخته و بافت اجتماعی منطقه را تشكیل داده اند . قوم گیل در دشت ماوا گزیدندو بیشتر به امور كشاورزی و خدماتی اشتغال دارند و قوم دیلم ( گالش ها ) در مناطق كوهستانی ساكن شدند و به دامداری و باغداری مشغول هستند مردم واجارگاه دارای ویژگیهای قومی و گویشی آمیخته درهم هستند از نقطه نظر زبان مردم مناطق دامنه ای و كوهستانی دارای لهجه شیرین گالشی میباشند و درقسمت دشت و جلگه زبان گیلكی لاهیجی محاوره میگردد .

مساحت شهر واجارگاه در محدوده طرح هادی سابق ۳۵۱/۱۷۶ هكتار بوده كه در سال ۱۳۷۷ پس از خارج شدن بافت برخی از روستاها مساحت آن به ۵/۲۰۴ هكتار افزایش یافته است و جمعیت آن در سرشماری سال ۱۳۷۵ بالغ بر ۶۲۰۷ نفر بوده است.

واجارگاه

منبع: سیری در ایران
نظر شما
کد امنیتی